Monday, 11 June 2012

SENARAI NAMA-NAMA BESAR WAHABI MALAYSIA


ANTARA TOKOH2 WAHABI YANG PATUT DIJAUHI OLEH UMAT ISLAM..

Wahai saudara dan saudari, marilah kita sama2 memperjuangkan akidah yang dibawa oleh ulamak silam iaitu Akidah yang dibawa oleh Imam Assyaari dan Maturidi..Saudara dan saudariku sekalian,jangnlah biarkan diri kita jahil tentang akidah..kerana segala amalan yang kita buat maka akan menjadi sia2 belaka...Ajaran wahabi makin merebak dan meresap di pemikiran masyarakat dan kadang ada sesetengah orang kuat melawan wahabi tetapi tidak mengenal tokoh BESAR dalam wahabi...Kadang2 ada dalam sesetengah JEMAAH ISLAM banyak dipengaruhi wahabi..ada sesetengah pula, ingin menghapuskan wahabi tetapi TOKOH2 BESAR WAHABI tak kenal...kadang2 ada yang menyanjung dan memuji tokoh2 tersebut....

"JANGAN BIARKAN DIRI ANDA BERADA DALAM KEADAAN JAHIL DAN UNSUR2 WAHABI"

TOKOH PEJUANG WAHABI TIMUR TENGAH
1  1. Nasr al-Din al-Baani
2.  Zuhair Syawisy
3.  Muhammad Nasib al-Rida’iy
4.  Mahmud Mahdi Istanbuli
5.  Hamud al-Tuwaijri
6.  Ibnu Baz (Abdullah bin Baz)
7.  Hamad al-Ansari
8.  Abu Bakar al-Jaza’iriy
9.  Soleh Uthaimin
10.              Soleh Fauzan
11.              Ibn al-Alusi (1202-1317)
Abdul al-Rahman al-Mua’llimiy (1313-1386)
12.              Al-Qanuji : Sidq Hassan al-Khan
13.              Hamad bin Nasr bin Uthman al-Najdi
14.              Ahmad Ibrahim al-Najdi
15.              Jamaluddin al-Qasimi al-Dimasyqi
16.              Muhammad Khalil Harras al-Masri
17.              Abdul Razzaq Afifi Ahmad Syakir al-Masri
18.              Abdullah bin Sa’di al-Ghamidiy
19.              Muhammad Jamil Zainu
20.              Umar Sulaiman Asyqar
21.              Furaih bin Soleh al-Bahlul
22.              Salim al-Hilali
23.              Marwan al-Qaisi
24.              Abdul Qader al-Arnawuth
25.              Banyak lagi...................
TOKOH PEJUANG WAHABI DI.MALAYSIA
1.  Dr Mohd Asri Zainal Abidin(Ketua Wahhabi M’sia)
 ( Ex Mufti Perlis )
2.  Dr Abdullah Yassin ( Banyak kali ditangkap oleh JAIS kerana sebar fahaman wahabi di Masjid)
3.  Rasul Dahri ( Diistihar SESAT,  Wahabi pekat dari Singapore yang aktif di Johor)
4.  Fath Bari Bin Mat Jaya ( Ulama MUDA UMNO, Mustashar-pendakwah wahabi tajaan khas Saudi di Malaysia)
5.  Hafiz Firdaus ( Bekas pemandu kapal terbang)
6.  Mazlee Malek (Pensyarah UIAM)
7.  Johari Mat ( AJK Dewan Ulama Kelantan)
8.  Juanda Jaya ( Mufti Perlis, Pendakwah bebas )
9.  Dr Azwira Aziz (Pensyarah UKM)
10.              Mohd Khairi Anwar Abdul Latif – BA al-Quran dan Sunnah (UIA), MA Hadis (UIA), bertugas di Kolej Universiti Islam Antarabangsa
11.              Abdul Razak Mutalib – BA Usul Fiqh (UIA), MA Hadis, bertugas di Kolej Universiti Islam Antarabangsa
12.              Muzairi Mustafa – BA Tafsir, Usul dan Dakwah (Al-Azhar, Kaherah), sedang menuntut di peringkat sarjana
JUGA
1.  Fathlan Mohd Osman – BA Dakwah, MA Tafsir (UKM), sedang menyiapkan PhD Hadis di UIA
2.  Mohd Roesfan Sazzerin Mohamad Sufi – BA Hadis, Diploma Dakwah (Universiti Madinah), MA Hadis (UIA)
3.  Saari, mantan presiden Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM),
4.  Dr Fadlan Othman
5.  Mahmood Zuhdiy Abdul Majid (pensyarah UM yang diupah untuk menulis pasal sumbangan Ibn Taymiyah)
6.  Najib (Pensyarah Akademi Pengajian Islam Nilam Puri UM, dulu mengajar di KIAS)
7.  Dr Abdul Basit Abd Rahman ( bekas pelajar Madinah sekarang mengajar di pondok Kelantan, ayah seorang alim pondok tapi anak……??)…..
8.  Radi ( pensyarah USM)
9.  Ariff Nazri (pensyarah UKM)
10.              Maulana (’ala za’mihi) Asri Yusoff ( aktif di Kelantan, beliau pernah belajar di Pakistan)
11.              Pertubuhan al-Nida’
12.              Institut Ibn Qayyim Jauziyyah ( Pulau Pinang)
13.              Al AHKAM ( laman web yang memecah belahkan umat )
14.              INSTITUT AL-KHADEM.
15.              ABU AQIF STUDIO
16.              ALFIKRAH.NET
17.              Sekolah Qiblah
18.              Semua yang sealiran dengan mujassimah musyabbihah ibn taimiyah dan wahhabiyah.
19.              Banyak lagi...
TOKOH PEJUANG ASWJ YANG MELAWAN WAHABI
1.  AL FADHIL USTAZ AZHAR IDRUS
2.  USTAZ ZAMIHAN  AL GHARI
3.  USTAZ ABU SYAFIQ
4.  DR.OSMAN ALMUHAMMADY
5.  AL-MARHUM TUAN GURU HJ ABDULLAH, Tok Guru Pondok Lubuk Tapah Kelantan.
6.  TUAN GURU HAJI HASYIM, Tok Guru Pondok Pasir Tumbuh Kelantan.
7.  SYEIKH USMAN JALALUDIN, Pengasas Pondok Penanti Pulau Pinang Dalam Kitabnya : Matholi’ Al-Anwar.
8.  UST ZAMIHAN MAT ZIN ALGHARY. Antara karya tulisan beliau ialah Salafiyah Wahabiyah Suatu Penilaian.
9.  MUFTI KERAJAAN JOHOR, ALLAH YARHAM AL’ALLAMAH DATO’ SAYYID ‘ALAWIY BIN THAHIR. Dalam karyanya yang berjudul : Fatwa Mufti Kerajaan Johor. Dalamnya beliau menamakan gerakan al_wahhabiyyah sebagai Khawarij yang memecahbelahkan umat.
10.              BEKAS MUFTI SABAH SAID HJ IBRAHIM, dalam kitabnya ; Perbandingan Agama dan Fahaman Umat Islam
11.              UST RAMLI (IMAM MASJID RAHIMAH,GREENWOOD).
12.              SYEIKH DAUD AL-FATHANY. Antara karya beliau ialah Jawhar al-Saniyyah
13.              TUAN GURU BABA DIR SEKAM,PATANI
14.              SYEIKH NURUDDIN AL BANJARY
15.              SYIEKH WAZIR (TUAN SYEIKH PONDOK MODEN, BACHOK KELANTAN)
16.              TUAN GURU BABA HAMID, KELANTAN
17.              TUAN GURU POK CIK DIN AL-KELANTANY ( TOK GURU PENULIS) .
18.              AL MARHUM TUAN GURU USTAZ AMER ALKELANTANY ( T) ( W 1429 H)
19.              TUAN GURU HJ DAUD HJ OMAR AL KELANTANY, BUKIT ABAL.
20.              Tuan Guru Haji Abdullah Padang Pak Amat
21.              Tuan Guru Mahadi Al-fatani.(Imam Masjid Majidiah Wakaf Berangan)
22.              Baba Rosli Pondok Sungai Petai.
23.              PONDOK SRI PERMAI(TOK AYAH BARAT)
24.              PONDOK SAMBAL
25.              PONDOK MODEN BACHOK
26.              PONDOK LUBUK TAPAH
27.              PONDOK PASIR TUMBUH
28.              BANYAK LAGI...
Rujukan

87 comments:

  1. jeemmm kremm mu ni...
    Ada ka mu kato Dr Mohd Asri Zainal Abidin Ketua Wahhabi M’sia

    Mu telan pil kuda ke pe..??

    Rajin juga mu dok sesat orang lain noohh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
    2. ingkar Tauhid di bawa Imam abu hasan asaari lebih besar ke dr Tauhid di bawa Rasulullah saw. Pegangan yg kuat spptnye disandarkn kepada Nabi Muhammad saw bknye dgn IMAM. Rasulullah itu MAKSUM tAPI Imam tidak MAKSUM.

      Delete
    3. Assalamualaikum tuan2 yg mulia semua.. rahmat Allah kepada semua... amin...

      1st aku nak tanya la skit.. kita dok sibuk2 mewahabikan orng nih... maaf ye.. aku tahu.. kenapa dan apa dan mengapa kita di suruh belajar tentang sifat2 20.. dan akidah sifat 20... tapi.. tak pelik ke kita ni?? masa zaman nabi s.a.w. dulu.. dia ajar ke sifat 20?? pastu.. nabi junjungan kita ni.. memberatkan kepada orang yg nak menuju ke arah islam ni?? junjungan kita cuma ajar.. bersederhanalah kita.. tak perlulah nak di gadoh2 kan.. yg penting Allah dah gariskan.. yg mana yg hitam.. yg mana yg putih.. dan yg mana yg kelabu asap..... yg tu kita ikutlah.. yg baru2 ni yg dok heboh2 mayat yg masih utuh walaupun berusia puluhan tahun tu sapa??

      tak dak sapa pon dol.. tok guru yg mengajar Al Quran je... bukan mufti.. bukan ulamak.. bukan tuhan haron.. bukan ayah pin pon der.. adakah beliau seorang pentaksub macam korang?? tak.. setahu aku biasanya tok guru yg mengajar mengaji ni.. dorang bukannya ahli tarekat pon.. jauh sekali nak berpendirian salaf ke hapa.. sesungguhnya dalam kematian.. bersamanya Allah kirimkan IKTIBAR... kenapa dok BODOH lagi ni?? pakat2 dok ngaku diri ulamak la.. ustaz la... tapi.. perangai mcm harem...

      junjungan kita suruh PERMUDAHKAN urusan berkenaan ngan AGAMA ISLAM nih.. tapi apa yg korang buat?? nak masuk syurga Allah kena macam ni la.. kena mcm tu la.. kena kenal sifat 20 la.. korang sapa?? darjat korang sama tinggi ke ngan Allah der??

      dan betol jawapan anon 20 nov 13... erm... IMAM tu lagi besar ye pangkat dia dr NABI MUHAMMAD s.a.w.??
      JOM JAUHI SYIAH SESAT.. memuliakan orang lain lebih daripada nabi.. nak kata bodoh.. belajar punyala tinggi... eh baik pegi bunuh diri la.. bodoh punya syiah..

      Delete
    4. assalam semua

      saya tak nafi ada nama2/tokoh wahabi di malaysia kebanyakannya mempunyai MA,phd..

      jujur saya katakan,ada satu nama/tokoh wahabi di malaysia adalah sepupu saya. benar. beliau berfahaman wahabi bila banyak kes sejak 2009. saya baru tahu masa saudara kahwin tahun 2011..
      patutlah beliau tak pernah berselawat stiap kali selepas kami saudara mara solat berjemaah,dan menimbulkan seribu tanda tanya antara keluarga kami.bila keluar kes di surat khabar,kami terkejut.tak sangka.sangat tak sangka.

      kami hanya mampu berdoa supaya beliau diberikan hidayah.
      bila kami tegur,kami dimarahi..
      entahlah..

      Delete
    5. YG MENUDUH ORG WAHABI.. Sebenarnya dia sendiri xfaham wahabi... Mengaku ASWJ... Wallahu'alm

      Delete
    6. Sila duduk bersama bermusyawarah sesama para ilmuan Islam bkn tuduh mnuduh org ini org itu wahabi.... Masalah besar skrg adalh SYIAH... yg jelas lmenyesatkn masyarakat M'sia skrag.... Sebelum terlambat... ur berbagai2 musibah lg.... Jgn FitNAH MFITNAH.. Na'uzubillah. Gunalh AKAL YG DI AMANAHKN.

      Delete
  2. Nama nama yang dikatakan ulama kuat wahabi kebanyakannya mempunyai BA dan MA malah PhD dalam hadis. Mereka yang belajar hadis lebih mendalam daripada orang lain pula yang sesat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maafkan saya.Ba atau Ma didalam bidang hadis masa kini,tidak melambangkan mereka ulama Hadis.Sebab itu dituntut belajar hadis secara Bersanad,dari kulit ke kulit agar kesahihan ilmu itu terjaga.Ilmu hadis mesti dipelajari oleh guru hadis yang sahih. Seperti Guru2 Al Azhar.

      Salah satu kepincangan ustaz2 atau Dr2 masakini adalah bila bab hadis,yg sudah disepakatisebagai Dhaif oleh ulama2 hadis yg muhatihsin(Besar) ,telah di maudhu' oleh mereka2 yg study hadis tanpa Talaqqi ni.Adapun mereka berguru,maka guru mereka juga tiada memiliki kelayakan untuk menjadi guru.

      Delete
  3. Apa hang ingat kalau dah ada MA atau PHD tu tak boleh sesat?..tak payah telan pil kuda pun, memang orang dah tau yang bekas mufti perlis tu adalah dari golongan wahabi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda jg xfaham wahabi... Sebenarnya itu xada... Yg mlebelkn WAHABI adalah golongan ATHEIS ur YAHUDI.... So... Jgn sekali-kali trpengaruh dgn ust zamihan

      Delete
    2. tmbah lg satu Syiah...puak Syiah tu pling tegar tntang wahabi...tgk kat Iran, Syiah smpai gantung so called wahabi yg ditangkap...nmpk mcm Syiah ni dh brkembang di Malaysia...dorg mnyorok disebalik nama ASWJ

      Delete
  4. mung tau wahabi ni ape..?

    ReplyDelete
  5. ni blog memesongkan manusia ka??...

    ReplyDelete
  6. sibuk nak sesatkan org je blog ni..padahal dorg yg die dok sesat 2 mengkaji hadis..pastu men ckp je sume yg x sekepale dgn yg diamalkan oleh die dan kebanyakan org di malaysia ni sesat..buat homework sket ape yg wahabi 2 buat, menyimpang dengan islam ke x..tolong buat homework sket ek..takut melarat nanti penyakit nanti..

    ReplyDelete
  7. antara dua darjat..keh3..ana kekal sokong puak so called wahabi..

    ReplyDelete
  8. haiii... geng wahabi marah nampak! tau dah tau dah.. angkat geng rupanya.. lagipun memang SAH asri tu W.. hehe.. marah ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terrerah.... Sdah lepas tanggung jwb ana... Tunggulh dr Allah.. Kami syg org yg xfham ilmu sebenar. Kembalilh kpd Alllah.. Hayati kalamNya utk mdapat NURNYA dgn berinteraksi melalui ALQURAN. Bkn hanya baca tp faham. Wallahu'alam.

      Delete
    2. tak marah pn...sikit pn tak trase...kita tunggu je lah kat padang mahsyar nnt ye wahai para2 penfitnah sekalian hehe

      Delete
  9. wahabi pun korang tak tau, ulamak besar dunia tak iktiraf pun wahabi sesat,
    ulama besar dah iktiraf syiah tu musuh islam, bukan wahabi, wahabi ni adalah pergerakkan pemikiran dari aliran mahzab hanbali, dalam konteks wahabi, ade pendapat mereka yang betol, ada juga pendapat mereka yang tak betol, perkara biasa la perbezaan ilmu dalam islam, asalkan akidah tak tergugat, dr asri tu bukan wahabi, dr asri juga ade yang stuju pendapat dari kalangan wahabi, ade juga pendapat wahabi yang dr asri tak stuju. kalu korang jahil, tak yah lah tuduh owahabi tu sesat, ulama besar yusuf al-qaradawi tak istihar wahabi tu sesat. korang pulak blagak lebih pandai dari ulama besar. boo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn dok lyan puak2 taksub n jahil agama ni sheh..buang current jea...mereka ni hujjah pkai emosi bukn ilmu...ni laa generasi yg telah d doktrin oleh so called ulama pondok thun 50an 60an..70an justru pemikiran mereka jumud. .dn tidak tau menilai yg mna haq dn bathil..ikut nafsu bercakp bkan ilmu. ..kbykn mereka ni ahli bidaah yg cukup obses sehingga jika dbentangkn dalil hadith yg sohih mereka masih lagi berpegang dgn ayat popular merrka tokguru aku kata begini...bukn deoa na kta hafith kta begini. Wallahualam

      Delete
  10. blog apakah ni?simple2 sesatkan org? asal x sama pandangan,wahabi?
    apa jadahnya ni?

    nak tgk sikit background owner blog ni?ada kelayakan apa?tok guru mana belajar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome to Malaysia, the boleh land bro :D

      Delete
  11. Kalau Imam Hambali masih hidup mesti dia kata sesat dan wahabi

    ReplyDelete
  12. mcm nak laga2kan jerr....

    ReplyDelete
  13. blog sesat.tuduh orang sembarangan

    ReplyDelete
  14. aku tak larat gelak dgn blog nih...ikut hangpa la. semua habih jd wahabi... tak sah la solat kat makkah. Bin Baaz dgn Saleh Uthaimin pun sesat...lepaih ni pakat buat umrah haji kat karbala la kita....

    ReplyDelete
  15. dr. yusoff al qordhowi dalam bukunya fiqh al aulawiyyat menamakan syk. muhhamad abd. wahhad sbg reformis. lebih afdhal mengikut pendapat beliau. ulama dunia mengiktiraf dr. yusoff al qordhowi sbg. mujtahid(tarjih). ulamak yg anta sebut kat atas satu pun tak de yg mujtahid.

    ReplyDelete
  16. semuanya ustaz pondok, as-syafieyyah.kalau menggunakan kaedah imam ass-syafie ataupun imam as-syaari utk menghukum, satu dunia akan jadi sesat. lebih selamat berpegang pada yg mujtahid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
  17. Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
    2. Mak ai.. mungkar imam abu hasan asaari truih murtad tu.. mcam ingkar kat nabi ngn tuhan je bunyi.. btui ka ni?

      Delete
  18. Manyak sangat cakap2 x'ilmiah ni. Masukkn la isu2nya lalu dibincangkn. Kan bagus cmtu. Bleh gak kongsi pengetahuan. Bkn kongsi ase xpuasati. He3. Kdg2 ada owg yg wahabi dlm 2 3 bab. Dia jugak syiah dlm 1 2 bab. Dia gak hanbali dlm 2 3 bab. Dia gak zohiri 2 3 bab. Ni semua biasa skang ni. Jnji jgn aqidah rosak sudah. Kdg2 niat pn kne tgk gak. Sapu semcm jer pn kdg2 masalah gak. Hu3. Cth la: Sebut Saidina 'Ali AS dr segi bahasa mmg xslh. Ngn sape2 pn kita ucap slm lafaxnyer assalamu'alaikum. Tp kalau dh sumer owg pakai gelaran AS utk para nabi n RH utk para sahabat, jgn la bikin kecoh ckp 'Ali AS. Cth lg, mmg la xbleh mendewa2kn makhluq. Tp smpai nk sebut Saidina Muhammad pn jd syirik cemaner. Saidina (taswid) pn salah ker? Pnah gk smpai kubur Rasulullah nk diratakan kerana takut owg ramai jd syirik. Cmni pn ada beb. So, timbang2 la. Ulamak ramai. Xmungkin la owg ziarah kubur Rasulullah jd syurik. Ulamak bleh kawal. Ada gak yg cri psl smpai jilat tangga nk naik makam Husin RH. Jgn la bikin sampai cmni. Ye kita ada wasathiyyah. Ejas la elok2. hu3. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  19. tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ M/S 30: BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

    ReplyDelete
  20. aku nak report BLOG NI..memalukan!!

    ReplyDelete
  21. Ramai yg keliru tentang wahabi...wahabi bukan mazhab atau jemaah seperti syiah.... wahabi menentang bidaah dan menentang banyak amalan barat di dalam sesuatu negara...negara yg mengamalkan wahabi adalah Arab Saudi...aderkah Saudi sesat? jgn keliru....jika wahabi sesat...bermakna imam syafie juga sesat kerana beliau menentang banyak amalan bidaah di dalam islam....

    ReplyDelete
  22. blog propaganda. admin malaih belajaqq.....

    ReplyDelete
  23. macam2 hal umat manusia akhir zaman ni , kembalilah kpd al-quran dan as sunnah . al quran itu ilmu , dan sunnah itu amalny , ilmu tanpa amal , maka jadilah begini , yg sana salahkan yg tu , yg tu salahkan yg ni , adoi , xkesahla sape tokohnya , yg pnting ilmunya , jika terpesong ilmuny dari quran dan sunnah , sesat la dy , hadits pn kene ambik yg sohih , dan yg batil itu lg byk dri yg sohih , dan yg sohih itu apa yg menurut al-quran dan sunnah . ni la yg terjadi bila org berdoa minta petunjuk , sedangkan petunjuk ada dpn mata , yakni al-quran , fahamkan quran , -khatam berjuta kali pon xgune jika hanya bole bace dgn harkatny tarannum ny , tp xfaham apa yg Allah cube tunjukkan . semua org p fahamkn al-quran ok , baru la faham apa itu sunnah , sama2 kita tegakkan islam , btw , demokrasi menjatuhkan islam :) moga2 diberi hidayah . jgn hanya sekadar melaksanakan rukun islam yg kedua hingga kelima , selagi rukun islam yg pertama tidak dilaksanakan , saje bg tahu , agar org2 melayu yg declare diri mereka islam , berfikir , sudah ke dorg laksana rukun islam pertama . jika belum , anda belum menepati syarat utk bergelar muslim . majulah syiar islam

    ReplyDelete
  24. xkira wahabi ka x wahabi ka majoriti kat sini HATI HITAM .... sekian.

    ReplyDelete
  25. tak sudah2 gadoh pasal mazhab.... tolong jelaskan apa yang menyebabkan penulis mengatakan wahabi sesat.... kat mana bukti yang menunjukkan fahaman ini tidak bertauhid dengan rukun iman yang enam perkara tu... tolong jelaskan....

    ReplyDelete
  26. Wahabi menyamakan Allah dgn makhluk. Sesat la jawabnya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Azri yang korang g label ketua wahabi malaysia tu xpernah pn menyamakn Allah dgn makhluk,.. Sila tunjuk bukti jika ada,.. Dr asri bnyk gunekn hujah dr Ibn Tamiyyah, Ibn Qayyim n die satu aliran dengan ulamak2 besar terkemuka di zaman ini seperti Dr Yusuf Qadarawi, sbb tu pandangan2 die bnyk yg bercanggah dengan ulamak2 yg menggunakn kitab2 lama,.. So xperlu nk gaduh, korang pilih lah mana2 pandangan yg korang rasa lebih kukuh pada pemahaman anda,..

      Delete
  27. Ahli Sunnah Wal Jamaah itu adalah berpegang pada akidah Asya'ariyah dan Maturidiyah.

    Bersyariat kepada 4 mazhab besar.

    Dan Berakhlak Ihsan Tassawwuf.

    Ilmu yg dipegang Ahli Sunnah Wal Jamaah itu bersanad.Penuh tertib . dan berdisiplin.

    ReplyDelete
  28. Imam mazhab yg 4, abu hanifah, imam malik, imam syafie, imam ahmad, akidah mereka bkn berdasarkan akidah sifat 20, bkn dr aliran asya'irah yg dtg lama slps mereka, bahkan mereka ni berakidah salaf, kata dari mazhab syafie tp akidah tak ikut imam syafie pun. Cuba check balik aqidah imam mazhab yg 4 tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuan, saya dulu pun dok belajar sifat 20, tapi bila saya berkawan dgn kawan yg bermanhaj salaf....barulah saya paham..kalau ibadah pun wajib kita ikut cara rasulullah, apatah lagi bab akidah..dan memang 4 imam mazhab berpegang pada manhaj salaf dalam aqidah.

      Delete
    2. Maaf,adakah tuan berdua juga tidak belajar,Bahawa yag disebut Ahli Sunnah Wal Jamaah itu Adalah Manhaj Salaf As Soleh(Terdahulu) dan Khalaf As Soleh (Yang Kemudian)?
      Yang membezakan antara Salaf dan khalaf ada 2 secara umum,iaitu zaman,dan yang ke 2 adalah kaedah.Zaman Salaf adalah 300 awal,dan khalaf adalah zaman selepas Salaf.
      Dari aspek perbezaan Kaedah pula, Dalam menangani ayat Mutasyabihat, Golongan Salaf As Soleh menggunakan Kaedah Tafwidh(menyerah makna Hakiki Kepada Allah). Sedangkan pada masa yg sama,Mereka pegang teguh Surah As Syura Ayat 11 serta Al Ikhlas Ayat 4, Bahawasanya Allah itu,Tiada yang sebanding...maksudnya...Allah tiada Serupa makhluk.

      Khalaf pula,menangani ayat ayat mutasyabihat dengan pendekatan Takwil(Memalingkan makna kepada yang lebih sesuai) namun makna Hakiki itu hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Khalaf menggunakan kaedah takwil pada zaman itu,kerana sudah banyak anasir Tajsim dan Tasybih meracuni fikiran umat Islam.Jadi Tajsim dan Tasybih ini mengambil Literal atau zahir ayat Mutasyabihat sebagai makna Hakiki. Jadi...Bila sampai kepada ayat Ar Rahman 'alal 'arsy Istiwwa, maka mereka menyatakan Allah berada DI ATAS Arasy.Dan penyataan Tasybih dan Tajsim ini berasal dari kefakiran merrka didalam bidang ilmu bersanad. Penyataan mereka ini juga sudah mengingkari Al Quran Surah As Syura Ayat 11 dan Al Ikhlas Ayat 4,serta ingkar dengan hadis2 Nabi yg menyatakan Allah tiada serupa Makhluk.Malah,Tajsim dan Tasybih juga ingkar kepada riwayat Saiyidina Ali K.W serta Saiyidina Jaafar bahawasaya Allah Wujud Azali,Wujid Allah sekarang sama seperti wujudNYA sebelum ada arasy.

      Jadi,kesimpulanya,Salaf dan khalaf adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah,

      Delete
    3. Akidah Salaf adalah Allah Maha Kuasa,Tiada serupa Makhluk.Istiwa Alal Arsy dengan tafwidh.Bukan Literal atau Zahir. Jadi akidah mereka selamat.

      Akidah Khalaf adalah Allah wujud tanpa bertempat tiada ber arah...juga akidah yang selamat.

      Yang jadi akidah musyrik adalah bila ambil zahir ayat,Iaitu Allah Istiwa diatas arsy dengan makna zahir literal.dengan kata lain, Allah di atas langit.

      Tahukah kalian berdua,Bahawasanya Arah dan tempat itu bukan azali,maksudya makhluk.sesuatu yg baharu. Mampukah PHD dan Master didalam Islamic Study menyelamatkan kita dari akidah sesat? Wallahu Wa'lam.

      Delete
    4. Kenapa hang kata saidina ali kwj. Bagaimana dengan abi bakar, umar, uthman? Kenapa hanya Saidina ali wajahnya dimuliakan? Sahabat lain seolah2 dipinggirkan. Hadis tentang nabi saw tepuk abu musa r.a adalah hadis palsu sama seperti hadis yg kata saidina ali r.a sebagai pintu bg gedung ilmu. Penulis kemungkinan syiah. Hati2 wahai umat islam.

      Delete
  29. Kepada tuan punya blog ini, harap dapat saudara update ilmu islam saudara kepada sumber yang sahih. Jangan terus pakai apa yang saudara pelajari selama ini, buatlah semakan dari sumber asal. Jika saudara berdebat dengan wahabi, belum habis round pertama saudara sudah tewas.

    ReplyDelete
  30. Aku tengok pengomen2 dlm blog ni pun mcm bercelaru belaka. ...tujuan bljr sifat 20 pun tktau gapo yg dipelajari. .......apa kejadah ulamak dulu pecahkan kpd 20 sifat allah. ..

    Adakah allah ada 20jer sifatnya? Allah tak terikat dgn 20/40/80/100 sifatnya atau berjuta2...ulamak tauhid hanya kupas 20 sifat allah pun dah pening nk fhm. ...ini pakat pandai2 menafikan. ...

    Akal manusia ni lemah, bila dpt fhm 20sifat allah. ..maka terselamatlah dr memegang ajaran wahabi war2 kan. ...

    Kalu hidup atas dunia ni tkdok sistem. .maka undang2 dijalanraya pun jadi kucar kacir, sbb tu adanya trafik light. ..walaupun ada lampu isyarat pn blh lgi huru hara. ....

    Admin blog ni senaraikan nma2 set wahabi tu disebabkan ilmu yg dismpaikan mrk, ucapannya, percakapan mrk, semuanya ada bukti belaka. ..dlm youtube pun bnyak. ..

    Masalahnya yg mendgr dan tgk tu tkdok disiplin ilmu, tkder kayu pengukur utk menimbang. .puak2 wahabi lojiknya idup hanya bertuhankan dalil semata2,

    ReplyDelete
  31. maulana asri pun wahabi..haha..jeng kremmm..yang tulis blog ni mhon jgn jadi jahil..belaja agama pun cetek..pahtu nak kata muno-muno ore tu wahabi ore ni wahabi..

    ReplyDelete
  32. Perbandingan Manhaj
    1) Surah toha ayat 5:
    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "menguasai"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt duduk bersila di atas Arasy,tetapi dudukNya tidak serupa dengan duduk makhluk.
    ke 2:surah hud:37

    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "pengawasan"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt bermata,tetapi mata Nya tidak serupa dengan mata makhluk.
    ke 3 surah alfajr:22

    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "Dan datang perintah Tuhanmu"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt datang dan pergi ,tetapi tidak serupa dengan datang dan pergi makhluk
    TEPUK DADA TANYA IMAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat2 wahhabiyah tu dgn jelas tak katakn Allah serupa dgn makhluk siap tak takwil lg...siapakah yg katakn serupa dgn makhluk?? pelik2 je org yg tafsir bnda ni smpai katakn maksud yg brtentangan...kalau fahamkn btul2 wahhabiyah tu lebih dekat dgn Salaf dari Kalaf

      Delete
  33. KEPUTUSAN ALAM AKHIRAT NANTI : ROH ADA 5.... 1) ROH PARA NABI/RASUL 2) ROH SYUHADA 3) ROH ORANG MUKMIN 4) ROH ORANG MUKMIN BERDOSA 5) ROH ORANG KAFIR.....
    GOLONGAN 72 PUAK SESAT TERMASUK ROH ORANG KAFIR..... IAITU ISLAM DISISI MANUSIA....KAFIR DISISI ALLAH SWT (KECUALI BERTAUBAT SEBELUM MATI)....
    WPUN SESEORANG ITU ,KETUA DEWAN ULAMAK NEGERI (NAMUN BERFAHAMAN WAHABI) ,DISOLAT OLEH 5,000 HADIRIN, ISLAM DISISI MANUSIA…DIKIRA KAFIR DISISI ALLAH.....
    IMAM KHOMEINI PUN DISOLAT RATUSAN RIBU ORANG DIKIRA KAFIR DISISI ALLAH...
    JOM BERTAUBAT KE ASWJ,...... AKIDAH IKUT IMAM ABU HASAN ASSARI.... FEQAH :IMAM SYAFIE TASAUF"SHEIKH JUNAID/IMAM GHAZALI....
    CONTOH LAIN ROH ORANG KAFIR : ORANG UMNO YG MENOLAK/PERLEKEH HUKUM HUDUD….. ATAU ORANG PAS BERJUANG ISLAM 50TAHUN ,TAPI IKTIQOD DALAMANNYA ROSAK IAITU SYIAH(HINA ABU BAKAR ) ,MUKTAZILAH(ALLAH TIADA SIFAT) DAN WAHABI (ALLAH BERJISIM).INI IKTIKOD KAFIR. CONTOH ROH ORANG MUKMIN BERDOSA: ORANG UMNO /PAS YG BELAJAR SIFAT 20 , DOSA MAKSIAT TIDAK DITINGGAL. DOSA MASIH ADA SEBELUM MATI.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa salam memperingatkan dengan keras tentang tidak bolehnya seseorang menuduh orang lain dengan “kafir” atau “musuh Allah”. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa salam bersabda:

      "Barangsiapa yang mengatakan kepada saudaranya “wahai kafir”, maka dengan ucapan itu akan kembali kepada salah satu dari keduanya, apabila seperti yang ia katakan; namun apabila tidak, maka akan kembali kepada yang menuduh”.
      [Hadits shahih, diriwayatkan oleh Muslim (no. 60), Abu ‘Awanah (I/23), Ibnu Hibban (no. 250-at-Ta’liqatul-Hisan ‘ala Shahih Ibni Hibban), dan Ahmad (II/44) dari Sahabat Ibnu ‘Umar Radhiyallahu 'anhuma .

      Delete
  34. NIAT SAYA KERANA REDHA ALLAH & SAYANGKAN ANDA SEMUA, UTK BERDAKWAH KPD SEMUA TERPENGARUH WAHABI KEMBALI KE JALAN BENAR , ASWJ. JALAN MENGENAL ALLAH SWT , JALAN MENUJU SYURGA ALLAH SWT.... WALAUPUN ANDA ADA BERIBU2 HUJJAH LAGI... TINGGALKANLAH HUJJAH2 ANDA... KEMBALI LAH KEBENARAN DEMI DIRI ANDA SENDIRI.....
    PELAJARILAH KITAB-MUKTABAR OLEH SHEIKH BERTARAF ARIFBILLAH, IAITU SHEIKH DAUD FATONI, SHEIKH AHMAD FATONI ,SHEIKH ABDUL QADIR MANDILI, DLL

    ReplyDelete
    Replies
    1. HUKUM BELAJAR FARDU AIN
      FEKAH =JIKA TIDAK BELAJAR, BERDOSA
      TASAUF=JIKA TIDAK BELAJAR, BERDOSA
      TAUHID(AKIDAH)(USULUDDIN) =JIKA TIDAK BELAJAR, JADI KAFIR

      Delete
  35. Wahab B...Zombie kilang Sekut antu maklimah balik umah....

    wahabi Agen ZionisDajjall laknatullah.

    mamat Khalid phd.

    ReplyDelete
  36. Janganlah kite wahabikan oranglain, sebagai contoh maulana asri yusoff, beliau bljr kitab tauhid khalaf(sifat 20), dan kitab tauhid salaf di india.....dua2 dia blajar. Sbb itu ulama kat sana xgaduh mcm kite kat cni...ble lgi umat nk bersatu?

    ReplyDelete
  37. orang nak bagi betul amalan dituduh macam-macam..memang buta hati.

    ReplyDelete
  38. as salam,

    tak payah nak cerita kalau tak tahu dan asal usulnya.
    Anda pernah duduk dan berkerja di arab Saudi? Kalau tak pernah tak payah nak cerita pasal ini.

    ReplyDelete
  39. Zaman Nabi SAW mereka tak belajar tauhid, sbb para sahabat amalkan tauhid secara amali (praktikal). Jadi tauhid mereka juga sama macam Nabi. Siapa kata pada zaman rasulullah dulu tak ada sifat 20 ?? ADA cumanya tak disusun. Ilmu Ini disusun oleh MUJTAHID MUTLAK iaitu Imam Abu Hassan Asaari.
    Bila kesesatan aqidah semakin berleluasa lepas zaman salaf, maka Imam Asyari & Imam Mansur menyusun tauhid secara teori supaya boleh diamalkan."

    Imam Abu Mansur Al Maturidi ni sanadnya sampai kepada Imam Abu Hanifah radiyallahu'anhu. Imam Abu Hanifah Ra berguru dgn para sahabat Nabi.
    Imam Abu Hasan Al Asyari ni dijamin Ilmunya krn masa dizaman Nabi ayat ke 54 dlm surah al Maidah, Nabi menunjukkn ke arah Abu Musa Asyari.
    Masa Imam Abu Hasan Al Asyari berkurung tak keluar rumah selama 15hari, Imam Asyari ada bermimpi Rasulullah SAW. Hebat kan Ulama'?

    Kalian kena kenal Ulama' Aqidah, Ulama' Fekah, Ulama' Tasawuf. 3 Ilmu ini wajid dipelajari bagi setiap mukallaf. Jangan abaikan, belajarlah.
    Dalam Tasawwuf ASWJ mengikuti masyaikh Sufi seperti Imam Al Junayd Al Baghdadi. Dan seterusnya Ulama' Sufi yg Haq dizaman ini
    Imam Asyari tu susun tauhid sifat 13 ( Dan Wajib Iktiqod Sifat Maknawiyyah 7) ,jadi sifat 20 jugak , dan Imam Mansur susun tauhid sifat 20. Ttg sifat Allah. sifat-sifat itu banyak disebutkan dlm Quran.
    Sifat 20/13 tu semua diambil dlm Quran.Oleh krn Allah banyak menyebutkannya,maka para Ulama' mengambil keputusan sifat itu wajib dipelajari."

    Wujud, Qidam, Baqo', Mukholafatuhu Lil Hawadith, Qiyamuhu Binafsihi, Wahdaniyah, Qudrah, Iradah, Ilmu, Hayyat, Sama', Bashor, Kalam. #ASWJ
    Ini sifat-sifat Allah yg paling banyak Allah sebutkan dlm al Quran, yg WAJIB dipelajari/ketahui. Sifat Allah ada banyak, tapi ini yg wajib.

    Kalian kena ingat, ASWJ mesti ada 3 perkara. 1) Aqidah- Al Asya'irah & Al Maturidiyah. 2) Syariat- Hanafi/Maliki/Syafie/Hanbali. 3) Tasawuf.
    Tidak dikatakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah kalau meninggalkan mana-mana satu dari 3 perkara itu. Itulah metode sebenar ASWJ.

    ReplyDelete
  40. Zaman Nabi SAW mereka tak belajar tauhid, sbb para sahabat amalkan tauhid secara amali (praktikal). Jadi tauhid mereka juga sama macam Nabi. Siapa kata pada zaman rasulullah dulu tak ada sifat 20 ?? ADA cumanya tak disusun. Ilmu Ini disusun oleh MUJTAHID MUTLAK iaitu Imam Abu Hassan Asaari.
    Bila kesesatan aqidah semakin berleluasa lepas zaman salaf, maka Imam Asyari & Imam Mansur menyusun tauhid secara teori supaya boleh diamalkan."

    Imam Abu Mansur Al Maturidi ni sanadnya sampai kepada Imam Abu Hanifah radiyallahu'anhu. Imam Abu Hanifah Ra berguru dgn para sahabat Nabi.
    Imam Abu Hasan Al Asyari ni dijamin Ilmunya krn masa dizaman Nabi ayat ke 54 dlm surah al Maidah, Nabi menunjukkn ke arah Abu Musa Asyari.
    Masa Imam Abu Hasan Al Asyari berkurung tak keluar rumah selama 15hari, Imam Asyari ada bermimpi Rasulullah SAW. Hebat kan Ulama'?

    Kalian kena kenal Ulama' Aqidah, Ulama' Fekah, Ulama' Tasawuf. 3 Ilmu ini wajid dipelajari bagi setiap mukallaf. Jangan abaikan, belajarlah.
    Dalam Tasawwuf ASWJ mengikuti masyaikh Sufi seperti Imam Al Junayd Al Baghdadi. Dan seterusnya Ulama' Sufi yg Haq dizaman ini
    Imam Asyari tu susun tauhid sifat 13 ( Dan Wajib Iktiqod Sifat Maknawiyyah 7) ,jadi sifat 20 jugak , dan Imam Mansur susun tauhid sifat 20. Ttg sifat Allah. sifat-sifat itu banyak disebutkan dlm Quran.
    Sifat 20/13 tu semua diambil dlm Quran.Oleh krn Allah banyak menyebutkannya,maka para Ulama' mengambil keputusan sifat itu wajib dipelajari."

    Wujud, Qidam, Baqo', Mukholafatuhu Lil Hawadith, Qiyamuhu Binafsihi, Wahdaniyah, Qudrah, Iradah, Ilmu, Hayyat, Sama', Bashor, Kalam. #ASWJ
    Ini sifat-sifat Allah yg paling banyak Allah sebutkan dlm al Quran, yg WAJIB dipelajari/ketahui. Sifat Allah ada banyak, tapi ini yg wajib.

    Kalian kena ingat, ASWJ mesti ada 3 perkara. 1) Aqidah- Al Asya'irah & Al Maturidiyah. 2) Syariat- Hanafi/Maliki/Syafie/Hanbali. 3) Tasawuf.
    Tidak dikatakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah kalau meninggalkan mana-mana satu dari 3 perkara itu. Itulah metode sebenar ASWJ.

    ReplyDelete
  41. Blog ni sesat lagi menyesatkan. Kamu telah letak ulamak yg ternyata lebih tinggi ilmunya dari kamu dibelakang kamu. Kenapa tidak letak hujah kamu dihadapan mereka supaya kesesatan kamu dapat dibaiki? Akidah jgn main main.
    "

    ReplyDelete
  42. cakap dengan dalil, bukan dengan tuduh tuduhan..dangkal sekali blog ini

    ReplyDelete
  43. wahabi kah aku kalau aku ikut Al-Quran dan Sunnah?...blog ni mmg bgus kpd org2 yg buta...Abu Syafiq dan Zamihan disanjung? adoiyai putus urat aku nk gelak jap g...org2 so called wahabi sibuk mngislamkn org2 kapir, puak2 ni sibuk mngislamkn wahabi...mcm tu kata ASWJ?

    ReplyDelete
  44. Saya gusar blog ini milik agen Syiah yg ingin memecahbelahkan perpaduan masyrkt Islam.Golongan Syiah faham bhw Wahabi amat kuat menolak & memusuhi Syiah sejak dari dulu. Jadi puak ini suka menyesatkan Wahabi...Sedarlah umat Islam , musuh umat Islam jelas bukan Wahabi ttpi Syiah & Zionis Israel....

    ReplyDelete
  45. Faham wahabi pun tak, kelam kabut tuduh orang sana sini wahabi.. Tolong keluarkan satu artikel tentang sejarah wahabi, siap reference semua, bagi semua orang baca. Kemudian barulah nampak 'credibility' anda nak me'wahabi'kan semua orang...

    ReplyDelete
  46. Wei!! Maulana Asri bukn wahhabi! Dia mensyarah hadits jariah (allahu fissama) dgn "allah berada di kedudukan(martabat) yg tinggi" bukn "allah di langit"! Dan bnyk lagi yg membuktikn dia bukn wahhabi!...
    Wahai yg menulis post ini! Bertakwalh kamu kpd Allah!

    ReplyDelete
  47. Maulana asri adalah ulama hadis Malaysia pun di kata wahabi,org buat blog ni kenapa?ada masalah mental ka?cuba bawa istifar banyak-banyak

    ReplyDelete
  48. Tak nak ikut mana2 kecuali Rasulullah SAW. Aqidah ku mengikut yg di contoh Rasulullah dan para sahabat. Dari sunnah (hadith sahih) dan Al-Quran (tafsir sahih) aku mengenali agama Islam yg telah pun sempurna, tak ada yg kurang dan haram buat ditambah, semoga Allah kekalkan aku di atas Sirat Al-Mustaqim, dan jauhkan aku dari kezaliman cabangan2 jemaah yg lain dimana imam nya adalah syaitan laknat.

    ReplyDelete
  49. 73 pintu..73jalan...yang sam[pai hanya SATU jalan....

    ReplyDelete
  50. Firman Allah

    "Dan berpeganglah kamu semuanya pada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai. Dan ingatlah akan nikmat nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara. Dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk." (QS. Ali Imran 3:103)

    ReplyDelete
  51. kenapa Zamihan kluar 2x.. tinggi btol makam beliau dimata penulis.. kehkehkeh

    ReplyDelete
  52. X pernah dgr ke ceramah ketua wahabi malaysia ni..da menyamakn Allah dgn mkhluk x sesat ke namanye tu..nauzubillah.lg berPhd lg mudah diikut org yg kontang ilmu..nak jelas baik korang yg suam2 kuku ni dgr ceramah us zamihan..moga dpt petunjuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahbash memang anti wahabi. Syiah dan ahbash boleh jadi sekutu rapat yang sesat kerana hujah mereka dimatikan oleh orang yg berilmu dan digelar salafi. Kemudian mereka gelar la wahabi kpd org yg lawan mereka. Kita tolak orang yg menjadi anak murid HAssan Saaqaf....itu yang paling utama.

      Delete
  53. Penulis blog ini wajib bertaubat nasuha termasuk zamihan al kari dan abu syafiq dan semua org yg terlibat dlm pembikinan blog sesat lagi menyesatkan ini.

    ReplyDelete
  54. Innalillahiwainnailaihirajiun...

    ReplyDelete
  55. ana poning....ana poning tgk semua.....ana tengok...ade dua puak sdg menegakkan.kbnran masing2....but...ana sokong aswj.....hik222

    ReplyDelete
  56. Wahabi adalah fahaman yang menyimpang dari ajaran yg sebenar. Diasaskan oleh muhammad bin abdul wahab. Gelaran wahabi mengambil sempena nama bapa walhal bapanya bukan wahabi. Beliau dibenci oleh bapa dan abang kandungnya sendiri kerana sering mengeluarkan fatwa yg bercanggah dengan iktikod ahli sunnah yg sebenar.

    ReplyDelete