Monday, 11 June 2012

SENARAI NAMA-NAMA BESAR WAHABI MALAYSIA


ANTARA TOKOH2 WAHABI YANG PATUT DIJAUHI OLEH UMAT ISLAM..

Wahai saudara dan saudari, marilah kita sama2 memperjuangkan akidah yang dibawa oleh ulamak silam iaitu Akidah yang dibawa oleh Imam Assyaari dan Maturidi..Saudara dan saudariku sekalian,jangnlah biarkan diri kita jahil tentang akidah..kerana segala amalan yang kita buat maka akan menjadi sia2 belaka...Ajaran wahabi makin merebak dan meresap di pemikiran masyarakat dan kadang ada sesetengah orang kuat melawan wahabi tetapi tidak mengenal tokoh BESAR dalam wahabi...Kadang2 ada dalam sesetengah JEMAAH ISLAM banyak dipengaruhi wahabi..ada sesetengah pula, ingin menghapuskan wahabi tetapi TOKOH2 BESAR WAHABI tak kenal...kadang2 ada yang menyanjung dan memuji tokoh2 tersebut....

"JANGAN BIARKAN DIRI ANDA BERADA DALAM KEADAAN JAHIL DAN UNSUR2 WAHABI"

TOKOH PEJUANG WAHABI TIMUR TENGAH
1  1. Nasr al-Din al-Baani
2.  Zuhair Syawisy
3.  Muhammad Nasib al-Rida’iy
4.  Mahmud Mahdi Istanbuli
5.  Hamud al-Tuwaijri
6.  Ibnu Baz (Abdullah bin Baz)
7.  Hamad al-Ansari
8.  Abu Bakar al-Jaza’iriy
9.  Soleh Uthaimin
10.              Soleh Fauzan
11.              Ibn al-Alusi (1202-1317)
Abdul al-Rahman al-Mua’llimiy (1313-1386)
12.              Al-Qanuji : Sidq Hassan al-Khan
13.              Hamad bin Nasr bin Uthman al-Najdi
14.              Ahmad Ibrahim al-Najdi
15.              Jamaluddin al-Qasimi al-Dimasyqi
16.              Muhammad Khalil Harras al-Masri
17.              Abdul Razzaq Afifi Ahmad Syakir al-Masri
18.              Abdullah bin Sa’di al-Ghamidiy
19.              Muhammad Jamil Zainu
20.              Umar Sulaiman Asyqar
21.              Furaih bin Soleh al-Bahlul
22.              Salim al-Hilali
23.              Marwan al-Qaisi
24.              Abdul Qader al-Arnawuth
25.              Banyak lagi...................
TOKOH PEJUANG WAHABI DI.MALAYSIA
1.  Dr Mohd Asri Zainal Abidin(Ketua Wahhabi M’sia)
 ( Ex Mufti Perlis )
2.  Dr Abdullah Yassin ( Banyak kali ditangkap oleh JAIS kerana sebar fahaman wahabi di Masjid)
3.  Rasul Dahri ( Diistihar SESAT,  Wahabi pekat dari Singapore yang aktif di Johor)
4.  Fath Bari Bin Mat Jaya ( Ulama MUDA UMNO, Mustashar-pendakwah wahabi tajaan khas Saudi di Malaysia)
5.  Hafiz Firdaus ( Bekas pemandu kapal terbang)
6.  Mazlee Malek (Pensyarah UIAM)
7.  Johari Mat ( AJK Dewan Ulama Kelantan)
8.  Juanda Jaya ( Mufti Perlis, Pendakwah bebas )
9.  Dr Azwira Aziz (Pensyarah UKM)
10.              Mohd Khairi Anwar Abdul Latif – BA al-Quran dan Sunnah (UIA), MA Hadis (UIA), bertugas di Kolej Universiti Islam Antarabangsa
11.              Abdul Razak Mutalib – BA Usul Fiqh (UIA), MA Hadis, bertugas di Kolej Universiti Islam Antarabangsa
12.              Muzairi Mustafa – BA Tafsir, Usul dan Dakwah (Al-Azhar, Kaherah), sedang menuntut di peringkat sarjana
JUGA
1.  Fathlan Mohd Osman – BA Dakwah, MA Tafsir (UKM), sedang menyiapkan PhD Hadis di UIA
2.  Mohd Roesfan Sazzerin Mohamad Sufi – BA Hadis, Diploma Dakwah (Universiti Madinah), MA Hadis (UIA)
3.  Saari, mantan presiden Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM),
4.  Dr Fadlan Othman
5.  Mahmood Zuhdiy Abdul Majid (pensyarah UM yang diupah untuk menulis pasal sumbangan Ibn Taymiyah)
6.  Najib (Pensyarah Akademi Pengajian Islam Nilam Puri UM, dulu mengajar di KIAS)
7.  Dr Abdul Basit Abd Rahman ( bekas pelajar Madinah sekarang mengajar di pondok Kelantan, ayah seorang alim pondok tapi anak……??)…..
8.  Radi ( pensyarah USM)
9.  Ariff Nazri (pensyarah UKM)
10.              Maulana (’ala za’mihi) Asri Yusoff ( aktif di Kelantan, beliau pernah belajar di Pakistan)
11.              Pertubuhan al-Nida’
12.              Institut Ibn Qayyim Jauziyyah ( Pulau Pinang)
13.              Al AHKAM ( laman web yang memecah belahkan umat )
14.              INSTITUT AL-KHADEM.
15.              ABU AQIF STUDIO
16.              ALFIKRAH.NET
17.              Sekolah Qiblah
18.              Semua yang sealiran dengan mujassimah musyabbihah ibn taimiyah dan wahhabiyah.
19.              Banyak lagi...
TOKOH PEJUANG ASWJ YANG MELAWAN WAHABI
1.  AL FADHIL USTAZ AZHAR IDRUS
2.  USTAZ ZAMIHAN  AL GHARI
3.  USTAZ ABU SYAFIQ
4.  DR.OSMAN ALMUHAMMADY
5.  AL-MARHUM TUAN GURU HJ ABDULLAH, Tok Guru Pondok Lubuk Tapah Kelantan.
6.  TUAN GURU HAJI HASYIM, Tok Guru Pondok Pasir Tumbuh Kelantan.
7.  SYEIKH USMAN JALALUDIN, Pengasas Pondok Penanti Pulau Pinang Dalam Kitabnya : Matholi’ Al-Anwar.
8.  UST ZAMIHAN MAT ZIN ALGHARY. Antara karya tulisan beliau ialah Salafiyah Wahabiyah Suatu Penilaian.
9.  MUFTI KERAJAAN JOHOR, ALLAH YARHAM AL’ALLAMAH DATO’ SAYYID ‘ALAWIY BIN THAHIR. Dalam karyanya yang berjudul : Fatwa Mufti Kerajaan Johor. Dalamnya beliau menamakan gerakan al_wahhabiyyah sebagai Khawarij yang memecahbelahkan umat.
10.              BEKAS MUFTI SABAH SAID HJ IBRAHIM, dalam kitabnya ; Perbandingan Agama dan Fahaman Umat Islam
11.              UST RAMLI (IMAM MASJID RAHIMAH,GREENWOOD).
12.              SYEIKH DAUD AL-FATHANY. Antara karya beliau ialah Jawhar al-Saniyyah
13.              TUAN GURU BABA DIR SEKAM,PATANI
14.              SYEIKH NURUDDIN AL BANJARY
15.              SYIEKH WAZIR (TUAN SYEIKH PONDOK MODEN, BACHOK KELANTAN)
16.              TUAN GURU BABA HAMID, KELANTAN
17.              TUAN GURU POK CIK DIN AL-KELANTANY ( TOK GURU PENULIS) .
18.              AL MARHUM TUAN GURU USTAZ AMER ALKELANTANY ( T) ( W 1429 H)
19.              TUAN GURU HJ DAUD HJ OMAR AL KELANTANY, BUKIT ABAL.
20.              Tuan Guru Haji Abdullah Padang Pak Amat
21.              Tuan Guru Mahadi Al-fatani.(Imam Masjid Majidiah Wakaf Berangan)
22.              Baba Rosli Pondok Sungai Petai.
23.              PONDOK SRI PERMAI(TOK AYAH BARAT)
24.              PONDOK SAMBAL
25.              PONDOK MODEN BACHOK
26.              PONDOK LUBUK TAPAH
27.              PONDOK PASIR TUMBUH
28.              BANYAK LAGI...
Rujukan

178 comments:

  1. jeemmm kremm mu ni...
    Ada ka mu kato Dr Mohd Asri Zainal Abidin Ketua Wahhabi M’sia

    Mu telan pil kuda ke pe..??

    Rajin juga mu dok sesat orang lain noohh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
    2. ingkar Tauhid di bawa Imam abu hasan asaari lebih besar ke dr Tauhid di bawa Rasulullah saw. Pegangan yg kuat spptnye disandarkn kepada Nabi Muhammad saw bknye dgn IMAM. Rasulullah itu MAKSUM tAPI Imam tidak MAKSUM.

      Delete
    3. Assalamualaikum tuan2 yg mulia semua.. rahmat Allah kepada semua... amin...

      1st aku nak tanya la skit.. kita dok sibuk2 mewahabikan orng nih... maaf ye.. aku tahu.. kenapa dan apa dan mengapa kita di suruh belajar tentang sifat2 20.. dan akidah sifat 20... tapi.. tak pelik ke kita ni?? masa zaman nabi s.a.w. dulu.. dia ajar ke sifat 20?? pastu.. nabi junjungan kita ni.. memberatkan kepada orang yg nak menuju ke arah islam ni?? junjungan kita cuma ajar.. bersederhanalah kita.. tak perlulah nak di gadoh2 kan.. yg penting Allah dah gariskan.. yg mana yg hitam.. yg mana yg putih.. dan yg mana yg kelabu asap..... yg tu kita ikutlah.. yg baru2 ni yg dok heboh2 mayat yg masih utuh walaupun berusia puluhan tahun tu sapa??

      tak dak sapa pon dol.. tok guru yg mengajar Al Quran je... bukan mufti.. bukan ulamak.. bukan tuhan haron.. bukan ayah pin pon der.. adakah beliau seorang pentaksub macam korang?? tak.. setahu aku biasanya tok guru yg mengajar mengaji ni.. dorang bukannya ahli tarekat pon.. jauh sekali nak berpendirian salaf ke hapa.. sesungguhnya dalam kematian.. bersamanya Allah kirimkan IKTIBAR... kenapa dok BODOH lagi ni?? pakat2 dok ngaku diri ulamak la.. ustaz la... tapi.. perangai mcm harem...

      junjungan kita suruh PERMUDAHKAN urusan berkenaan ngan AGAMA ISLAM nih.. tapi apa yg korang buat?? nak masuk syurga Allah kena macam ni la.. kena mcm tu la.. kena kenal sifat 20 la.. korang sapa?? darjat korang sama tinggi ke ngan Allah der??

      dan betol jawapan anon 20 nov 13... erm... IMAM tu lagi besar ye pangkat dia dr NABI MUHAMMAD s.a.w.??
      JOM JAUHI SYIAH SESAT.. memuliakan orang lain lebih daripada nabi.. nak kata bodoh.. belajar punyala tinggi... eh baik pegi bunuh diri la.. bodoh punya syiah..

      Delete
    4. assalam semua

      saya tak nafi ada nama2/tokoh wahabi di malaysia kebanyakannya mempunyai MA,phd..

      jujur saya katakan,ada satu nama/tokoh wahabi di malaysia adalah sepupu saya. benar. beliau berfahaman wahabi bila banyak kes sejak 2009. saya baru tahu masa saudara kahwin tahun 2011..
      patutlah beliau tak pernah berselawat stiap kali selepas kami saudara mara solat berjemaah,dan menimbulkan seribu tanda tanya antara keluarga kami.bila keluar kes di surat khabar,kami terkejut.tak sangka.sangat tak sangka.

      kami hanya mampu berdoa supaya beliau diberikan hidayah.
      bila kami tegur,kami dimarahi..
      entahlah..

      Delete
    5. YG MENUDUH ORG WAHABI.. Sebenarnya dia sendiri xfaham wahabi... Mengaku ASWJ... Wallahu'alm

      Delete
    6. Sila duduk bersama bermusyawarah sesama para ilmuan Islam bkn tuduh mnuduh org ini org itu wahabi.... Masalah besar skrg adalh SYIAH... yg jelas lmenyesatkn masyarakat M'sia skrag.... Sebelum terlambat... ur berbagai2 musibah lg.... Jgn FitNAH MFITNAH.. Na'uzubillah. Gunalh AKAL YG DI AMANAHKN.

      Delete
    7. Bewok air,

      Sifat 20 tu yg mmudahkn..npe kamu kata mnyusahkn..??

      Come on, saudara gi bljar lg ya...tulis pnjg2 punn xde apa2 hujah kuat punnn

      Delete
    8. Bersaksilah bahawa apa yang kamu tulis akan menjadi saksi kepada kamu di padang mahsyar nanti.
      Ya Allah saksikanlah apa yang hamba kamu tuliskan.

      Delete
    9. Sy setuju dgn pendapat norasyikin

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. korang wahabi ker syiah ker , terpulang , janji jgn sebar fahaman korang , amalkan sorang2 kalau korang rasa korang betul , stop membid'ahkan , mengkafirkan , menyesatkan amalan2 yg sudah disepakati oleh ijma' ulama' .

      Delete
    12. Ada buktikah mrk wahabi. cthnya Dr Mohd Asri Zainal Abidin(Ketua Wahhabi M’sia)?

      Delete
    13. Cetek ilmu kata ada BA dan MA dalam Hadis dah hebat?

      Nak jadi Ulama betul kene bertalaqqi dan bersanad. Bukan pakai sistem Barat PhD bagai nak diiktiraf ulama.
      Pegi belajar tak mau.
      Keyboard worrior je penyokong tegae Ustaz PhD Malaysia ni.

      Delete
  2. Nama nama yang dikatakan ulama kuat wahabi kebanyakannya mempunyai BA dan MA malah PhD dalam hadis. Mereka yang belajar hadis lebih mendalam daripada orang lain pula yang sesat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maafkan saya.Ba atau Ma didalam bidang hadis masa kini,tidak melambangkan mereka ulama Hadis.Sebab itu dituntut belajar hadis secara Bersanad,dari kulit ke kulit agar kesahihan ilmu itu terjaga.Ilmu hadis mesti dipelajari oleh guru hadis yang sahih. Seperti Guru2 Al Azhar.

      Salah satu kepincangan ustaz2 atau Dr2 masakini adalah bila bab hadis,yg sudah disepakatisebagai Dhaif oleh ulama2 hadis yg muhatihsin(Besar) ,telah di maudhu' oleh mereka2 yg study hadis tanpa Talaqqi ni.Adapun mereka berguru,maka guru mereka juga tiada memiliki kelayakan untuk menjadi guru.

      Delete
  3. Apa hang ingat kalau dah ada MA atau PHD tu tak boleh sesat?..tak payah telan pil kuda pun, memang orang dah tau yang bekas mufti perlis tu adalah dari golongan wahabi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda jg xfaham wahabi... Sebenarnya itu xada... Yg mlebelkn WAHABI adalah golongan ATHEIS ur YAHUDI.... So... Jgn sekali-kali trpengaruh dgn ust zamihan

      Delete
    2. tmbah lg satu Syiah...puak Syiah tu pling tegar tntang wahabi...tgk kat Iran, Syiah smpai gantung so called wahabi yg ditangkap...nmpk mcm Syiah ni dh brkembang di Malaysia...dorg mnyorok disebalik nama ASWJ

      Delete
    3. Mudah sangat menuduh nama sekian adalah wahabi,nama sekian ditaja.kalau kata wahabi sesat,apa yg blog ni catatkan sebahagian drdp ajaran Islam ke?punah agama sebab ada org mcm admin ni la

      Delete
    4. Wahabbi atau muwahiddun seperti yg diclaim mereka, adalah fahaman yg telah direka oleh ejen british dgn nama "hempher". Beliau nampak muhammad ibn abd wahab sbg individu yg sesuai utk merosakkan Islam yg dijaga oleh khilafah uthmaniyah melalui pemikirannya yg melampaui batas dan mengikut ajaran ibn taimiyyah (yang memberikan sifat manusia kpd Allah). British berusaha menjatuh kan khilafah dari dalam kerana mereka tidak mampu berperang dgn kuasa khilafah yg amat hebat pada zaman itu. Jadi fitnah telah timbul melalui ibn wahab yg bersekongkol dengan amir dariyyah iaitu ibn saud utk menjatuhkan khilafah atas alasan Islam telah tercemar dgn jahilliyyah walhal merekalah yg berlebihan dlm mentafsir. Walaupun khilafah berjaya menghapuskan pemberontakan awal kumpulan ini, namun dgn pertolongan British, mereka telah berjaya menyebarkan fahaman mereka sekaligus menggoyahkan khilafah yg telah sedia goyah akibat penentangan dari young turks diketuai attarturk. Wahabbi adalah golongan yg sesat dan fahaman yg dibawa mereka adalah berlebihan dgn senang mengkafirkan golongan x sealiran dan menghalalkan darah mereka seperti apa yg berlaku di makkah dan taif dimana semua umat Islam telah dibunuh. Walaupun wahabbi berusaha utk menutup busuk bangkai ini, tp sejarah tidak pernah berbohong. Berusahalah mengkaji sejarah dan buang lah keegoan dlm mengatakan kita lah pengamal Islam sebenar. Ikutilah ulama' salaf kita yg empat yg sempat bersama sahabat2 nabi.seperkara lagi kedangkalan wahabbi adalah penafian tentang hadis Rasulullah S.A.W tentang fitnah dari najd iaitu asal kelahiran ibn abd wahad yg mereka rujuk najd sebagai wilayah iraq, padahal yg sebenarnya tanduk syaitan itu adalah pemimpin mereka sendiri. Wallahualam

      Delete
  4. ni blog memesongkan manusia ka??...

    ReplyDelete
  5. sibuk nak sesatkan org je blog ni..padahal dorg yg die dok sesat 2 mengkaji hadis..pastu men ckp je sume yg x sekepale dgn yg diamalkan oleh die dan kebanyakan org di malaysia ni sesat..buat homework sket ape yg wahabi 2 buat, menyimpang dengan islam ke x..tolong buat homework sket ek..takut melarat nanti penyakit nanti..

    ReplyDelete
  6. antara dua darjat..keh3..ana kekal sokong puak so called wahabi..

    ReplyDelete
  7. haiii... geng wahabi marah nampak! tau dah tau dah.. angkat geng rupanya.. lagipun memang SAH asri tu W.. hehe.. marah ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terrerah.... Sdah lepas tanggung jwb ana... Tunggulh dr Allah.. Kami syg org yg xfham ilmu sebenar. Kembalilh kpd Alllah.. Hayati kalamNya utk mdapat NURNYA dgn berinteraksi melalui ALQURAN. Bkn hanya baca tp faham. Wallahu'alam.

      Delete
    2. tak marah pn...sikit pn tak trase...kita tunggu je lah kat padang mahsyar nnt ye wahai para2 penfitnah sekalian hehe

      Delete
    3. https://m.youtube.com/watch?v=WT-wJ4A494w

      Delete
    4. https://m.youtube.com/watch?v=WT-wJ4A494w

      Delete
  8. wahabi pun korang tak tau, ulamak besar dunia tak iktiraf pun wahabi sesat,
    ulama besar dah iktiraf syiah tu musuh islam, bukan wahabi, wahabi ni adalah pergerakkan pemikiran dari aliran mahzab hanbali, dalam konteks wahabi, ade pendapat mereka yang betol, ada juga pendapat mereka yang tak betol, perkara biasa la perbezaan ilmu dalam islam, asalkan akidah tak tergugat, dr asri tu bukan wahabi, dr asri juga ade yang stuju pendapat dari kalangan wahabi, ade juga pendapat wahabi yang dr asri tak stuju. kalu korang jahil, tak yah lah tuduh owahabi tu sesat, ulama besar yusuf al-qaradawi tak istihar wahabi tu sesat. korang pulak blagak lebih pandai dari ulama besar. boo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn dok lyan puak2 taksub n jahil agama ni sheh..buang current jea...mereka ni hujjah pkai emosi bukn ilmu...ni laa generasi yg telah d doktrin oleh so called ulama pondok thun 50an 60an..70an justru pemikiran mereka jumud. .dn tidak tau menilai yg mna haq dn bathil..ikut nafsu bercakp bkan ilmu. ..kbykn mereka ni ahli bidaah yg cukup obses sehingga jika dbentangkn dalil hadith yg sohih mereka masih lagi berpegang dgn ayat popular merrka tokguru aku kata begini...bukn deoa na kta hafith kta begini. Wallahualam

      Delete
  9. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. blog apakah ni?simple2 sesatkan org? asal x sama pandangan,wahabi?
    apa jadahnya ni?

    nak tgk sikit background owner blog ni?ada kelayakan apa?tok guru mana belajar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome to Malaysia, the boleh land bro :D

      Delete
  11. Kalau Imam Hambali masih hidup mesti dia kata sesat dan wahabi

    ReplyDelete
  12. blog sesat.tuduh orang sembarangan

    ReplyDelete
  13. aku tak larat gelak dgn blog nih...ikut hangpa la. semua habih jd wahabi... tak sah la solat kat makkah. Bin Baaz dgn Saleh Uthaimin pun sesat...lepaih ni pakat buat umrah haji kat karbala la kita....

    ReplyDelete
  14. dr. yusoff al qordhowi dalam bukunya fiqh al aulawiyyat menamakan syk. muhhamad abd. wahhad sbg reformis. lebih afdhal mengikut pendapat beliau. ulama dunia mengiktiraf dr. yusoff al qordhowi sbg. mujtahid(tarjih). ulamak yg anta sebut kat atas satu pun tak de yg mujtahid.

    ReplyDelete
  15. semuanya ustaz pondok, as-syafieyyah.kalau menggunakan kaedah imam ass-syafie ataupun imam as-syaari utk menghukum, satu dunia akan jadi sesat. lebih selamat berpegang pada yg mujtahid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
  16. Replies
    1. Tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ m/s 30 : BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

      Delete
    2. Mak ai.. mungkar imam abu hasan asaari truih murtad tu.. mcam ingkar kat nabi ngn tuhan je bunyi.. btui ka ni?

      Delete
  17. Manyak sangat cakap2 x'ilmiah ni. Masukkn la isu2nya lalu dibincangkn. Kan bagus cmtu. Bleh gak kongsi pengetahuan. Bkn kongsi ase xpuasati. He3. Kdg2 ada owg yg wahabi dlm 2 3 bab. Dia jugak syiah dlm 1 2 bab. Dia gak hanbali dlm 2 3 bab. Dia gak zohiri 2 3 bab. Ni semua biasa skang ni. Jnji jgn aqidah rosak sudah. Kdg2 niat pn kne tgk gak. Sapu semcm jer pn kdg2 masalah gak. Hu3. Cth la: Sebut Saidina 'Ali AS dr segi bahasa mmg xslh. Ngn sape2 pn kita ucap slm lafaxnyer assalamu'alaikum. Tp kalau dh sumer owg pakai gelaran AS utk para nabi n RH utk para sahabat, jgn la bikin kecoh ckp 'Ali AS. Cth lg, mmg la xbleh mendewa2kn makhluq. Tp smpai nk sebut Saidina Muhammad pn jd syirik cemaner. Saidina (taswid) pn salah ker? Pnah gk smpai kubur Rasulullah nk diratakan kerana takut owg ramai jd syirik. Cmni pn ada beb. So, timbang2 la. Ulamak ramai. Xmungkin la owg ziarah kubur Rasulullah jd syurik. Ulamak bleh kawal. Ada gak yg cri psl smpai jilat tangga nk naik makam Husin RH. Jgn la bikin sampai cmni. Ye kita ada wasathiyyah. Ejas la elok2. hu3. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  18. tazkirah today.... RUJUKAN KITAB USUL TAHQIQ M/S 30: BARANGSIAPA YG ENGKAR TAUHID DIBAWA IMAM ABU HASAN ASAARI DIA IALAH MURTAD, AHLI BIDAAH & PENGIKUT SETAN , DALIL SURAH AL MAIDAH : AYAT 54. DAN Berimanlah dgn quran & hadis nabi s.a.w bila turunnya surah almaidah ayat 54, Nabi saw menepuk sahabat nabi Abu musa asyaari. Kaum itu keturunan kamulah. Abu musa ialah moyang Imam abu hasaan asyaari. Maknanya AKIDAH BENAR IALAH IMAM ABU HASSAN ASYAARI & IMAM MATURIDI. Allah wujud tanpa tempat & AKIDAH SIFAT 20.

    ReplyDelete
    Replies
    1. check betul2 aqidah imam abu hassan asyaari di penghujung kehidupannya,

      Delete
  19. aku nak report BLOG NI..memalukan!!

    ReplyDelete
  20. Ramai yg keliru tentang wahabi...wahabi bukan mazhab atau jemaah seperti syiah.... wahabi menentang bidaah dan menentang banyak amalan barat di dalam sesuatu negara...negara yg mengamalkan wahabi adalah Arab Saudi...aderkah Saudi sesat? jgn keliru....jika wahabi sesat...bermakna imam syafie juga sesat kerana beliau menentang banyak amalan bidaah di dalam islam....

    ReplyDelete
  21. blog propaganda. admin malaih belajaqq.....

    ReplyDelete
  22. macam2 hal umat manusia akhir zaman ni , kembalilah kpd al-quran dan as sunnah . al quran itu ilmu , dan sunnah itu amalny , ilmu tanpa amal , maka jadilah begini , yg sana salahkan yg tu , yg tu salahkan yg ni , adoi , xkesahla sape tokohnya , yg pnting ilmunya , jika terpesong ilmuny dari quran dan sunnah , sesat la dy , hadits pn kene ambik yg sohih , dan yg batil itu lg byk dri yg sohih , dan yg sohih itu apa yg menurut al-quran dan sunnah . ni la yg terjadi bila org berdoa minta petunjuk , sedangkan petunjuk ada dpn mata , yakni al-quran , fahamkan quran , -khatam berjuta kali pon xgune jika hanya bole bace dgn harkatny tarannum ny , tp xfaham apa yg Allah cube tunjukkan . semua org p fahamkn al-quran ok , baru la faham apa itu sunnah , sama2 kita tegakkan islam , btw , demokrasi menjatuhkan islam :) moga2 diberi hidayah . jgn hanya sekadar melaksanakan rukun islam yg kedua hingga kelima , selagi rukun islam yg pertama tidak dilaksanakan , saje bg tahu , agar org2 melayu yg declare diri mereka islam , berfikir , sudah ke dorg laksana rukun islam pertama . jika belum , anda belum menepati syarat utk bergelar muslim . majulah syiar islam

    ReplyDelete
  23. xkira wahabi ka x wahabi ka majoriti kat sini HATI HITAM .... sekian.

    ReplyDelete
  24. tak sudah2 gadoh pasal mazhab.... tolong jelaskan apa yang menyebabkan penulis mengatakan wahabi sesat.... kat mana bukti yang menunjukkan fahaman ini tidak bertauhid dengan rukun iman yang enam perkara tu... tolong jelaskan....

    ReplyDelete
  25. Wahabi menyamakan Allah dgn makhluk. Sesat la jawabnya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Azri yang korang g label ketua wahabi malaysia tu xpernah pn menyamakn Allah dgn makhluk,.. Sila tunjuk bukti jika ada,.. Dr asri bnyk gunekn hujah dr Ibn Tamiyyah, Ibn Qayyim n die satu aliran dengan ulamak2 besar terkemuka di zaman ini seperti Dr Yusuf Qadarawi, sbb tu pandangan2 die bnyk yg bercanggah dengan ulamak2 yg menggunakn kitab2 lama,.. So xperlu nk gaduh, korang pilih lah mana2 pandangan yg korang rasa lebih kukuh pada pemahaman anda,..

      Delete
  26. Ahli Sunnah Wal Jamaah itu adalah berpegang pada akidah Asya'ariyah dan Maturidiyah.

    Bersyariat kepada 4 mazhab besar.

    Dan Berakhlak Ihsan Tassawwuf.

    Ilmu yg dipegang Ahli Sunnah Wal Jamaah itu bersanad.Penuh tertib . dan berdisiplin.

    ReplyDelete
  27. Imam mazhab yg 4, abu hanifah, imam malik, imam syafie, imam ahmad, akidah mereka bkn berdasarkan akidah sifat 20, bkn dr aliran asya'irah yg dtg lama slps mereka, bahkan mereka ni berakidah salaf, kata dari mazhab syafie tp akidah tak ikut imam syafie pun. Cuba check balik aqidah imam mazhab yg 4 tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuan, saya dulu pun dok belajar sifat 20, tapi bila saya berkawan dgn kawan yg bermanhaj salaf....barulah saya paham..kalau ibadah pun wajib kita ikut cara rasulullah, apatah lagi bab akidah..dan memang 4 imam mazhab berpegang pada manhaj salaf dalam aqidah.

      Delete
    2. Maaf,adakah tuan berdua juga tidak belajar,Bahawa yag disebut Ahli Sunnah Wal Jamaah itu Adalah Manhaj Salaf As Soleh(Terdahulu) dan Khalaf As Soleh (Yang Kemudian)?
      Yang membezakan antara Salaf dan khalaf ada 2 secara umum,iaitu zaman,dan yang ke 2 adalah kaedah.Zaman Salaf adalah 300 awal,dan khalaf adalah zaman selepas Salaf.
      Dari aspek perbezaan Kaedah pula, Dalam menangani ayat Mutasyabihat, Golongan Salaf As Soleh menggunakan Kaedah Tafwidh(menyerah makna Hakiki Kepada Allah). Sedangkan pada masa yg sama,Mereka pegang teguh Surah As Syura Ayat 11 serta Al Ikhlas Ayat 4, Bahawasanya Allah itu,Tiada yang sebanding...maksudnya...Allah tiada Serupa makhluk.

      Khalaf pula,menangani ayat ayat mutasyabihat dengan pendekatan Takwil(Memalingkan makna kepada yang lebih sesuai) namun makna Hakiki itu hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Khalaf menggunakan kaedah takwil pada zaman itu,kerana sudah banyak anasir Tajsim dan Tasybih meracuni fikiran umat Islam.Jadi Tajsim dan Tasybih ini mengambil Literal atau zahir ayat Mutasyabihat sebagai makna Hakiki. Jadi...Bila sampai kepada ayat Ar Rahman 'alal 'arsy Istiwwa, maka mereka menyatakan Allah berada DI ATAS Arasy.Dan penyataan Tasybih dan Tajsim ini berasal dari kefakiran merrka didalam bidang ilmu bersanad. Penyataan mereka ini juga sudah mengingkari Al Quran Surah As Syura Ayat 11 dan Al Ikhlas Ayat 4,serta ingkar dengan hadis2 Nabi yg menyatakan Allah tiada serupa Makhluk.Malah,Tajsim dan Tasybih juga ingkar kepada riwayat Saiyidina Ali K.W serta Saiyidina Jaafar bahawasaya Allah Wujud Azali,Wujid Allah sekarang sama seperti wujudNYA sebelum ada arasy.

      Jadi,kesimpulanya,Salaf dan khalaf adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah,

      Delete
    3. Akidah Salaf adalah Allah Maha Kuasa,Tiada serupa Makhluk.Istiwa Alal Arsy dengan tafwidh.Bukan Literal atau Zahir. Jadi akidah mereka selamat.

      Akidah Khalaf adalah Allah wujud tanpa bertempat tiada ber arah...juga akidah yang selamat.

      Yang jadi akidah musyrik adalah bila ambil zahir ayat,Iaitu Allah Istiwa diatas arsy dengan makna zahir literal.dengan kata lain, Allah di atas langit.

      Tahukah kalian berdua,Bahawasanya Arah dan tempat itu bukan azali,maksudya makhluk.sesuatu yg baharu. Mampukah PHD dan Master didalam Islamic Study menyelamatkan kita dari akidah sesat? Wallahu Wa'lam.

      Delete
    4. Kenapa hang kata saidina ali kwj. Bagaimana dengan abi bakar, umar, uthman? Kenapa hanya Saidina ali wajahnya dimuliakan? Sahabat lain seolah2 dipinggirkan. Hadis tentang nabi saw tepuk abu musa r.a adalah hadis palsu sama seperti hadis yg kata saidina ali r.a sebagai pintu bg gedung ilmu. Penulis kemungkinan syiah. Hati2 wahai umat islam.

      Delete
    5. kerana saidina ali pintu ilmu....sahabat lain memahami ja apa yg dimaksud dgn ayat musyatabiha...benar apa yg dikata sahabat kita...pengagian agama perlu lah bersanad ulamak2 yg berada dipondok mereka bergru bersanad sampai kepada rasululah dalam pengagian mereka begitu juga ulamak al azhar...allah akan pelihara keturunan rasululah para habib mereka menentang pemahaman wahabi ni kerana kerosak kan aqidah mereka para habib mereka pengagian bersanad sampai kepada rasululah x dak lagi habib yg wahabi mereka ahlul sunnah waljamaah itu bukti allah memuliakan keturunan rasululah dan menunjuk jalan kepada kita jalan para habib ni benar.....

      Delete
    6. kerana saidina ali pintu ilmu....sahabat lain memahami ja apa yg dimaksud dgn ayat musyatabiha...benar apa yg dikata sahabat kita...pengagian agama perlu lah bersanad ulamak2 yg berada dipondok mereka bergru bersanad sampai kepada rasululah dalam pengagian mereka begitu juga ulamak al azhar...allah akan pelihara keturunan rasululah para habib mereka menentang pemahaman wahabi ni kerana kerosak kan aqidah mereka para habib mereka pengagian bersanad sampai kepada rasululah x dak lagi habib yg wahabi mereka ahlul sunnah waljamaah itu bukti allah memuliakan keturunan rasululah dan menunjuk jalan kepada kita jalan para habib ni benar.....

      Delete
    7. kerana saidina ali pintu ilmu....sahabat lain memahami ja apa yg dimaksud dgn ayat musyatabiha...benar apa yg dikata sahabat kita...pengagian agama perlu lah bersanad ulamak2 yg berada dipondok mereka bergru bersanad sampai kepada rasululah dalam pengagian mereka begitu juga ulamak al azhar...allah akan pelihara keturunan rasululah para habib mereka menentang pemahaman wahabi ni kerana kerosak kan aqidah mereka para habib mereka pengagian bersanad sampai kepada rasululah x dak lagi habib yg wahabi mereka ahlul sunnah waljamaah itu bukti allah memuliakan keturunan rasululah dan menunjuk jalan kepada kita jalan para habib ni benar.....

      Delete
  28. Kepada tuan punya blog ini, harap dapat saudara update ilmu islam saudara kepada sumber yang sahih. Jangan terus pakai apa yang saudara pelajari selama ini, buatlah semakan dari sumber asal. Jika saudara berdebat dengan wahabi, belum habis round pertama saudara sudah tewas.

    ReplyDelete
  29. Aku tengok pengomen2 dlm blog ni pun mcm bercelaru belaka. ...tujuan bljr sifat 20 pun tktau gapo yg dipelajari. .......apa kejadah ulamak dulu pecahkan kpd 20 sifat allah. ..

    Adakah allah ada 20jer sifatnya? Allah tak terikat dgn 20/40/80/100 sifatnya atau berjuta2...ulamak tauhid hanya kupas 20 sifat allah pun dah pening nk fhm. ...ini pakat pandai2 menafikan. ...

    Akal manusia ni lemah, bila dpt fhm 20sifat allah. ..maka terselamatlah dr memegang ajaran wahabi war2 kan. ...

    Kalu hidup atas dunia ni tkdok sistem. .maka undang2 dijalanraya pun jadi kucar kacir, sbb tu adanya trafik light. ..walaupun ada lampu isyarat pn blh lgi huru hara. ....

    Admin blog ni senaraikan nma2 set wahabi tu disebabkan ilmu yg dismpaikan mrk, ucapannya, percakapan mrk, semuanya ada bukti belaka. ..dlm youtube pun bnyak. ..

    Masalahnya yg mendgr dan tgk tu tkdok disiplin ilmu, tkder kayu pengukur utk menimbang. .puak2 wahabi lojiknya idup hanya bertuhankan dalil semata2,

    ReplyDelete
  30. maulana asri pun wahabi..haha..jeng kremmm..yang tulis blog ni mhon jgn jadi jahil..belaja agama pun cetek..pahtu nak kata muno-muno ore tu wahabi ore ni wahabi..

    ReplyDelete
  31. Perbandingan Manhaj
    1) Surah toha ayat 5:
    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "menguasai"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt duduk bersila di atas Arasy,tetapi dudukNya tidak serupa dengan duduk makhluk.
    ke 2:surah hud:37

    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "pengawasan"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt bermata,tetapi mata Nya tidak serupa dengan mata makhluk.
    ke 3 surah alfajr:22

    Salaf : Tidak tahu erti sebenar,serahkan kepada Allah.Maha Suci Allah daripada serupa dgn makhluk
    Khalaf: takwil kpd "Dan datang perintah Tuhanmu"
    Wahhabiyyah : Tidak boleh takwil .Allah swt datang dan pergi ,tetapi tidak serupa dengan datang dan pergi makhluk
    TEPUK DADA TANYA IMAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat2 wahhabiyah tu dgn jelas tak katakn Allah serupa dgn makhluk siap tak takwil lg...siapakah yg katakn serupa dgn makhluk?? pelik2 je org yg tafsir bnda ni smpai katakn maksud yg brtentangan...kalau fahamkn btul2 wahhabiyah tu lebih dekat dgn Salaf dari Kalaf

      Delete
  32. KEPUTUSAN ALAM AKHIRAT NANTI : ROH ADA 5.... 1) ROH PARA NABI/RASUL 2) ROH SYUHADA 3) ROH ORANG MUKMIN 4) ROH ORANG MUKMIN BERDOSA 5) ROH ORANG KAFIR.....
    GOLONGAN 72 PUAK SESAT TERMASUK ROH ORANG KAFIR..... IAITU ISLAM DISISI MANUSIA....KAFIR DISISI ALLAH SWT (KECUALI BERTAUBAT SEBELUM MATI)....
    WPUN SESEORANG ITU ,KETUA DEWAN ULAMAK NEGERI (NAMUN BERFAHAMAN WAHABI) ,DISOLAT OLEH 5,000 HADIRIN, ISLAM DISISI MANUSIA…DIKIRA KAFIR DISISI ALLAH.....
    IMAM KHOMEINI PUN DISOLAT RATUSAN RIBU ORANG DIKIRA KAFIR DISISI ALLAH...
    JOM BERTAUBAT KE ASWJ,...... AKIDAH IKUT IMAM ABU HASAN ASSARI.... FEQAH :IMAM SYAFIE TASAUF"SHEIKH JUNAID/IMAM GHAZALI....
    CONTOH LAIN ROH ORANG KAFIR : ORANG UMNO YG MENOLAK/PERLEKEH HUKUM HUDUD….. ATAU ORANG PAS BERJUANG ISLAM 50TAHUN ,TAPI IKTIQOD DALAMANNYA ROSAK IAITU SYIAH(HINA ABU BAKAR ) ,MUKTAZILAH(ALLAH TIADA SIFAT) DAN WAHABI (ALLAH BERJISIM).INI IKTIKOD KAFIR. CONTOH ROH ORANG MUKMIN BERDOSA: ORANG UMNO /PAS YG BELAJAR SIFAT 20 , DOSA MAKSIAT TIDAK DITINGGAL. DOSA MASIH ADA SEBELUM MATI.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa salam memperingatkan dengan keras tentang tidak bolehnya seseorang menuduh orang lain dengan “kafir” atau “musuh Allah”. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa salam bersabda:

      "Barangsiapa yang mengatakan kepada saudaranya “wahai kafir”, maka dengan ucapan itu akan kembali kepada salah satu dari keduanya, apabila seperti yang ia katakan; namun apabila tidak, maka akan kembali kepada yang menuduh”.
      [Hadits shahih, diriwayatkan oleh Muslim (no. 60), Abu ‘Awanah (I/23), Ibnu Hibban (no. 250-at-Ta’liqatul-Hisan ‘ala Shahih Ibni Hibban), dan Ahmad (II/44) dari Sahabat Ibnu ‘Umar Radhiyallahu 'anhuma .

      Delete
  33. NIAT SAYA KERANA REDHA ALLAH & SAYANGKAN ANDA SEMUA, UTK BERDAKWAH KPD SEMUA TERPENGARUH WAHABI KEMBALI KE JALAN BENAR , ASWJ. JALAN MENGENAL ALLAH SWT , JALAN MENUJU SYURGA ALLAH SWT.... WALAUPUN ANDA ADA BERIBU2 HUJJAH LAGI... TINGGALKANLAH HUJJAH2 ANDA... KEMBALI LAH KEBENARAN DEMI DIRI ANDA SENDIRI.....
    PELAJARILAH KITAB-MUKTABAR OLEH SHEIKH BERTARAF ARIFBILLAH, IAITU SHEIKH DAUD FATONI, SHEIKH AHMAD FATONI ,SHEIKH ABDUL QADIR MANDILI, DLL

    ReplyDelete
    Replies
    1. HUKUM BELAJAR FARDU AIN
      FEKAH =JIKA TIDAK BELAJAR, BERDOSA
      TASAUF=JIKA TIDAK BELAJAR, BERDOSA
      TAUHID(AKIDAH)(USULUDDIN) =JIKA TIDAK BELAJAR, JADI KAFIR

      Delete
  34. Wahab B...Zombie kilang Sekut antu maklimah balik umah....

    wahabi Agen ZionisDajjall laknatullah.

    mamat Khalid phd.

    ReplyDelete
  35. Janganlah kite wahabikan oranglain, sebagai contoh maulana asri yusoff, beliau bljr kitab tauhid khalaf(sifat 20), dan kitab tauhid salaf di india.....dua2 dia blajar. Sbb itu ulama kat sana xgaduh mcm kite kat cni...ble lgi umat nk bersatu?

    ReplyDelete
  36. orang nak bagi betul amalan dituduh macam-macam..memang buta hati.

    ReplyDelete
  37. as salam,

    tak payah nak cerita kalau tak tahu dan asal usulnya.
    Anda pernah duduk dan berkerja di arab Saudi? Kalau tak pernah tak payah nak cerita pasal ini.

    ReplyDelete
  38. Zaman Nabi SAW mereka tak belajar tauhid, sbb para sahabat amalkan tauhid secara amali (praktikal). Jadi tauhid mereka juga sama macam Nabi. Siapa kata pada zaman rasulullah dulu tak ada sifat 20 ?? ADA cumanya tak disusun. Ilmu Ini disusun oleh MUJTAHID MUTLAK iaitu Imam Abu Hassan Asaari.
    Bila kesesatan aqidah semakin berleluasa lepas zaman salaf, maka Imam Asyari & Imam Mansur menyusun tauhid secara teori supaya boleh diamalkan."

    Imam Abu Mansur Al Maturidi ni sanadnya sampai kepada Imam Abu Hanifah radiyallahu'anhu. Imam Abu Hanifah Ra berguru dgn para sahabat Nabi.
    Imam Abu Hasan Al Asyari ni dijamin Ilmunya krn masa dizaman Nabi ayat ke 54 dlm surah al Maidah, Nabi menunjukkn ke arah Abu Musa Asyari.
    Masa Imam Abu Hasan Al Asyari berkurung tak keluar rumah selama 15hari, Imam Asyari ada bermimpi Rasulullah SAW. Hebat kan Ulama'?

    Kalian kena kenal Ulama' Aqidah, Ulama' Fekah, Ulama' Tasawuf. 3 Ilmu ini wajid dipelajari bagi setiap mukallaf. Jangan abaikan, belajarlah.
    Dalam Tasawwuf ASWJ mengikuti masyaikh Sufi seperti Imam Al Junayd Al Baghdadi. Dan seterusnya Ulama' Sufi yg Haq dizaman ini
    Imam Asyari tu susun tauhid sifat 13 ( Dan Wajib Iktiqod Sifat Maknawiyyah 7) ,jadi sifat 20 jugak , dan Imam Mansur susun tauhid sifat 20. Ttg sifat Allah. sifat-sifat itu banyak disebutkan dlm Quran.
    Sifat 20/13 tu semua diambil dlm Quran.Oleh krn Allah banyak menyebutkannya,maka para Ulama' mengambil keputusan sifat itu wajib dipelajari."

    Wujud, Qidam, Baqo', Mukholafatuhu Lil Hawadith, Qiyamuhu Binafsihi, Wahdaniyah, Qudrah, Iradah, Ilmu, Hayyat, Sama', Bashor, Kalam. #ASWJ
    Ini sifat-sifat Allah yg paling banyak Allah sebutkan dlm al Quran, yg WAJIB dipelajari/ketahui. Sifat Allah ada banyak, tapi ini yg wajib.

    Kalian kena ingat, ASWJ mesti ada 3 perkara. 1) Aqidah- Al Asya'irah & Al Maturidiyah. 2) Syariat- Hanafi/Maliki/Syafie/Hanbali. 3) Tasawuf.
    Tidak dikatakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah kalau meninggalkan mana-mana satu dari 3 perkara itu. Itulah metode sebenar ASWJ.

    ReplyDelete
  39. Zaman Nabi SAW mereka tak belajar tauhid, sbb para sahabat amalkan tauhid secara amali (praktikal). Jadi tauhid mereka juga sama macam Nabi. Siapa kata pada zaman rasulullah dulu tak ada sifat 20 ?? ADA cumanya tak disusun. Ilmu Ini disusun oleh MUJTAHID MUTLAK iaitu Imam Abu Hassan Asaari.
    Bila kesesatan aqidah semakin berleluasa lepas zaman salaf, maka Imam Asyari & Imam Mansur menyusun tauhid secara teori supaya boleh diamalkan."

    Imam Abu Mansur Al Maturidi ni sanadnya sampai kepada Imam Abu Hanifah radiyallahu'anhu. Imam Abu Hanifah Ra berguru dgn para sahabat Nabi.
    Imam Abu Hasan Al Asyari ni dijamin Ilmunya krn masa dizaman Nabi ayat ke 54 dlm surah al Maidah, Nabi menunjukkn ke arah Abu Musa Asyari.
    Masa Imam Abu Hasan Al Asyari berkurung tak keluar rumah selama 15hari, Imam Asyari ada bermimpi Rasulullah SAW. Hebat kan Ulama'?

    Kalian kena kenal Ulama' Aqidah, Ulama' Fekah, Ulama' Tasawuf. 3 Ilmu ini wajid dipelajari bagi setiap mukallaf. Jangan abaikan, belajarlah.
    Dalam Tasawwuf ASWJ mengikuti masyaikh Sufi seperti Imam Al Junayd Al Baghdadi. Dan seterusnya Ulama' Sufi yg Haq dizaman ini
    Imam Asyari tu susun tauhid sifat 13 ( Dan Wajib Iktiqod Sifat Maknawiyyah 7) ,jadi sifat 20 jugak , dan Imam Mansur susun tauhid sifat 20. Ttg sifat Allah. sifat-sifat itu banyak disebutkan dlm Quran.
    Sifat 20/13 tu semua diambil dlm Quran.Oleh krn Allah banyak menyebutkannya,maka para Ulama' mengambil keputusan sifat itu wajib dipelajari."

    Wujud, Qidam, Baqo', Mukholafatuhu Lil Hawadith, Qiyamuhu Binafsihi, Wahdaniyah, Qudrah, Iradah, Ilmu, Hayyat, Sama', Bashor, Kalam. #ASWJ
    Ini sifat-sifat Allah yg paling banyak Allah sebutkan dlm al Quran, yg WAJIB dipelajari/ketahui. Sifat Allah ada banyak, tapi ini yg wajib.

    Kalian kena ingat, ASWJ mesti ada 3 perkara. 1) Aqidah- Al Asya'irah & Al Maturidiyah. 2) Syariat- Hanafi/Maliki/Syafie/Hanbali. 3) Tasawuf.
    Tidak dikatakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah kalau meninggalkan mana-mana satu dari 3 perkara itu. Itulah metode sebenar ASWJ.

    ReplyDelete
  40. Blog ni sesat lagi menyesatkan. Kamu telah letak ulamak yg ternyata lebih tinggi ilmunya dari kamu dibelakang kamu. Kenapa tidak letak hujah kamu dihadapan mereka supaya kesesatan kamu dapat dibaiki? Akidah jgn main main.
    "

    ReplyDelete
  41. cakap dengan dalil, bukan dengan tuduh tuduhan..dangkal sekali blog ini

    ReplyDelete
  42. wahabi kah aku kalau aku ikut Al-Quran dan Sunnah?...blog ni mmg bgus kpd org2 yg buta...Abu Syafiq dan Zamihan disanjung? adoiyai putus urat aku nk gelak jap g...org2 so called wahabi sibuk mngislamkn org2 kapir, puak2 ni sibuk mngislamkn wahabi...mcm tu kata ASWJ?

    ReplyDelete
  43. Saya gusar blog ini milik agen Syiah yg ingin memecahbelahkan perpaduan masyrkt Islam.Golongan Syiah faham bhw Wahabi amat kuat menolak & memusuhi Syiah sejak dari dulu. Jadi puak ini suka menyesatkan Wahabi...Sedarlah umat Islam , musuh umat Islam jelas bukan Wahabi ttpi Syiah & Zionis Israel....

    ReplyDelete
  44. Faham wahabi pun tak, kelam kabut tuduh orang sana sini wahabi.. Tolong keluarkan satu artikel tentang sejarah wahabi, siap reference semua, bagi semua orang baca. Kemudian barulah nampak 'credibility' anda nak me'wahabi'kan semua orang...

    ReplyDelete
  45. Wei!! Maulana Asri bukn wahhabi! Dia mensyarah hadits jariah (allahu fissama) dgn "allah berada di kedudukan(martabat) yg tinggi" bukn "allah di langit"! Dan bnyk lagi yg membuktikn dia bukn wahhabi!...
    Wahai yg menulis post ini! Bertakwalh kamu kpd Allah!

    ReplyDelete
  46. Maulana asri adalah ulama hadis Malaysia pun di kata wahabi,org buat blog ni kenapa?ada masalah mental ka?cuba bawa istifar banyak-banyak

    ReplyDelete
  47. Tak nak ikut mana2 kecuali Rasulullah SAW. Aqidah ku mengikut yg di contoh Rasulullah dan para sahabat. Dari sunnah (hadith sahih) dan Al-Quran (tafsir sahih) aku mengenali agama Islam yg telah pun sempurna, tak ada yg kurang dan haram buat ditambah, semoga Allah kekalkan aku di atas Sirat Al-Mustaqim, dan jauhkan aku dari kezaliman cabangan2 jemaah yg lain dimana imam nya adalah syaitan laknat.

    ReplyDelete
  48. 73 pintu..73jalan...yang sam[pai hanya SATU jalan....

    ReplyDelete
  49. Firman Allah

    "Dan berpeganglah kamu semuanya pada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai. Dan ingatlah akan nikmat nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara. Dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk." (QS. Ali Imran 3:103)

    ReplyDelete
  50. kenapa Zamihan kluar 2x.. tinggi btol makam beliau dimata penulis.. kehkehkeh

    ReplyDelete
  51. X pernah dgr ke ceramah ketua wahabi malaysia ni..da menyamakn Allah dgn mkhluk x sesat ke namanye tu..nauzubillah.lg berPhd lg mudah diikut org yg kontang ilmu..nak jelas baik korang yg suam2 kuku ni dgr ceramah us zamihan..moga dpt petunjuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahbash memang anti wahabi. Syiah dan ahbash boleh jadi sekutu rapat yang sesat kerana hujah mereka dimatikan oleh orang yg berilmu dan digelar salafi. Kemudian mereka gelar la wahabi kpd org yg lawan mereka. Kita tolak orang yg menjadi anak murid HAssan Saaqaf....itu yang paling utama.

      Delete
  52. Penulis blog ini wajib bertaubat nasuha termasuk zamihan al kari dan abu syafiq dan semua org yg terlibat dlm pembikinan blog sesat lagi menyesatkan ini.

    ReplyDelete
  53. Innalillahiwainnailaihirajiun...

    ReplyDelete
  54. ana poning....ana poning tgk semua.....ana tengok...ade dua puak sdg menegakkan.kbnran masing2....but...ana sokong aswj.....hik222

    ReplyDelete
  55. Wahabi adalah fahaman yang menyimpang dari ajaran yg sebenar. Diasaskan oleh muhammad bin abdul wahab. Gelaran wahabi mengambil sempena nama bapa walhal bapanya bukan wahabi. Beliau dibenci oleh bapa dan abang kandungnya sendiri kerana sering mengeluarkan fatwa yg bercanggah dengan iktikod ahli sunnah yg sebenar.

    ReplyDelete
  56. Daripada buang masa dan tenanga untuk "MENGENAL WAHABI", lebih baik kita baca,mengaji, mengkaji :MENGENAL NABI(saw)" yang PASTI mendapat ganjaran yang besar dari Allaah.


    Mari kita ikut ajaran Rasulullaah (saw) yang SAHIH berlandaskan kepada kefahaman para Sahabah (ra). Inilah ASWJ yang sebenar. Imam-imam besar 4 ASWJ pun ikut Nabi (saw).

    ASWJ == Ahlul SUNNAAH Wal Jamaah. Mereka yang IKUT AS-Sunnah yang SAHIH,... BUKANnya...Rasa-rasanya berapa banyak kita telah ikut As-Sunnah yang SAHIH dalam kehidupan kita? atau kita lebih cenderong kepada ASWJ dibawah ini.

    ASWJ == As'Syairah Wal Jamaah, yang ikut akidah Asyairah dan Maturidi yang lazimnya Ahlil kitab (ikut kitab) TANPA sandaran nas dan dalil yang SAHIH. atau yang lebih parah.

    ASWJ == Ahlul SYIAH wal JAHNAM. yang juga bersama-sama ASWJ (As'Syairah)
    menentang ASWJ (Sunnah) yang sejati,

    (ASWJ + ASWJ) - ASWJ

    Semoga Allaah beri keampunan, hidayah dan taufik kepada kita semua.


    Wallahu A'lam

    ReplyDelete
  57. Ramai xtahu sjrh.Yg mula2 label org wahabi ialah Lawrence of Arabia(a lieutenant in the British army,blh berbahsa arab) dan d sebarluaskan olih syi'ah.....tuan tuan fkr lah sendiri..where do u stand?

    ReplyDelete
  58. UNTUK MAEY (YG BELA AL QARDAWI) DAN SEMUA UMAT ISLAM"
    Segala puji bagi Allah s.w.t yang menghidup dan mematikan kita. yang memberi nikmat iman dan Islam. nikmat kedua sebagai umat nabi s.a.w. tidak lupa juga selawat dan salam keatas penghulu kita nabi Muhammad s.a.w, isteri-isteri baginda, keluarga baginda, para sahabat yang pemberani dan juga mereka-mereka yang mengikuti sahabt sehingga ke hari akhirat.
    Amma Ba'du
    Adapun kitab Al-Qardlawi fil 'Aro' yang ditulis oleh Syaikh Usamah As-Sayyid (ulamak Al-Azhar) dan diterjemahkan ke dalam bahasa indonesia ini merupakan konfusi (bantahan) dari beberapa kenyataan dan fatwa Al-Qardhawi YANG MENYELEWENG DRP AJARAN ISLAM.. Kerana pada prinsipnya, menegakkan kebenaran merupakan satu kewajipan kepada setiap kaum muslimin. Imam Abu Ali Ad-Daqqaq r.a berkata: " Orang yang diam dan tidak mahu menyatakan yang haq (kebenaran) adalah setan yang bisu".
    Kitab ini diiktiraf oleh Pengasuh Madrasah Lirboyo K.H Ahmad Idris Marzuqi.
    Search google dan taip Sisi Fatalitas Ar Qardlawi

    ReplyDelete
  59. Siapa belajar kitab al-umm karya ulung imam Shafie maka akan byk menjumpai sesuatu yg lain, sesuatu yg lain dari amalan kita yg selama ini bertaklid buta dan bagi penulis mungkin anda akan menuduh imam Shafie juga wahabi...bertaubatlah...

    ReplyDelete
  60. Sempat ziarah Al marhum TG Abdullaah Lubok Tapah tahun 2006. Tanya fasal tuduhan puak2 ngaku 'ASWJ' terhadap para ulama kontemporari Sa'udi .TG nyatakan aqidah mereka shahih..jd wahai puak ngaku "ASWJ' jgn ikut Lawrence dan syi'ah dgn sebarkan perkara yg x ada.

    ReplyDelete
  61. Hari ini kita bukan saje berhadapan dgn orang Yahudi ...Syiah bahkan org Islam kita sendiri.....
    Saat ini, orang yang berusaha untuk berpegang teguh kepada agamanya dan bersungguh-sungguh dalam mengikuti jejak Nabi S.A.W disifatkan oleh sebahagian yang lain sebagai orang yang tak BETUL, ekstrem, malah ada yang dilabel sebagai orang-orang yang sesat. Fitnah yang semakin bermaharajalela ini menyaksikan suatu fenomena yang amat ganjil daripada sudut pandang seorang Muslim.

    Demikianlah sikap sebahagian umat Islam pada masa kini dan sikap mereka tatkala berinteraksi dengan agama mereka sendiri, di mana segelintir dari kalangan mereka sering beralasan “kena ikut pegangan yang paling ramai” bagi menangkis sesuatu perkara yang dikatakan sebagai “pelik” dan “ganjil” pada pandangan mereka tanpa mahu mengkajinya terlebih dahulu sama ada perkara “pelik” yang ditolak itu berada di posisi kebenaran atau sebaliknya.

    Benarlah sabda Rasulullah S.A.W,

    “Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang terasing”[HR Muslim].

    Oleh sebab itu, maka tidak menghairankanlah apabila pelbagai amalan sunnah Rasulullah dipraktikkan di tengah-tengah masyarakat hari ini, ia dipandang “pelik” dan “asing”. Malah lebih daripada itu, bagi masyarakat yang jahil, mereka akan menganggapnya sebagai amalan yang terkeluar dari ajaran Islam.

    Semua ini disebabkan bukan sahaja oleh faktor kejahilan mereka dalam memahami ajaran Islam yang sebenar atau kerana sifat “kepelikan” amalan tersebut, tetapi juga disebabkan oleh kurang atau sedikitnya orang-orang yang beramal dan berpegang dengannya berbanding dengan amalan lain yang dilakukan oleh majoriti umat.

    “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka; dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah al-An’am 6:116)

    “Dan kebanyakan mereka tidak menuruti melainkan sangkaan sahaja; (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak (dalam) menentukan dari kebenaran” (Surah Yunus 10:36)
    Lihatlah dalam ayat-ayat di atas, Allah s.w.t sendiri telah menerangkan kepada kita mengenai tabiat atau sikap manusia yang kebanyakan atau majoritinya hanya cenderung kepada sikap berprasangka dalam membuat penilaian terhadap sesuatu perkara – walhal persepakatan yang hanya didasarkan kepada sangkaan oleh majoriti itulah yang sering menyesatkan manusia dari jalan yang benar.
    Wallah hu a'lam semoga kita semua diberi taufiq dan hidayah.

    ReplyDelete
  62. hahah .. klo nk tau bnde yg betul dan salah ... ad lbih baiknye... bukak dalil beserta hadis....yg sahih... tunjuk .. dn tgok dlil tu sahih atau dhaif...

    jgn ikut kpala msing msing gak.. nie la.. org klate kate
    bodo x leyh nak aja... cerdik x leyh nk tumpang

    ReplyDelete
  63. Dia ingat islam ni di malaysia sajo .... ngaji ugama kot kitab jawi ...pastu sibuk nak kata org sesat .... mu khatam doh ko hadith bukhari ..muslim ...tirmizi ... abu daud ... dan lain 2 lagi ....

    ReplyDelete
  64. Semua yg tersenarai d atas adlh terbukti kewahabiannye berdasarkan apa yg dilkuknnya....pnulis tdak akn swenang2nya mnulis tnpa unsur bukti....mmg benar, pencuri tidak akn mngaku pncuri...begutu jga wahabi,puak2 wahabi x akn mgaku drinya wahabi ,sedgkn kwahabiannya terbukti melalui prtuturnnya dn kelakuannya,,....xpe pnulis, dlm dakwah@ dlm mnyampaikn kbnrn, xakan dterima oleh semuanya ...pada akhir zaman ini , perkara yg batil/sesat akn disokong sekeras2nya oleh mnusia dn perkara yg sahih akn dktentang skeras2nya oleh manusia,,...maka ilmulah yang menyelamtkn semuanya.....skrang di malaysia sudah terlalu ramai puak2 wahabi yg bergerak secara rahsia sehinggkn kmngkinan jiran kita pn berfahaman wahabi....so, orang yg berilmu sahajalah yg selamat, setakat komen guna emosi xguna kawan....belajar dulu, talaqqi secara berkitab dngn tok2 guru pondok krn di pndoklah tmpat lahirnya ulamak2 di tanah melayu ini...sekian...

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. Salam. https://pondokhabib.wordpress.com/2013/10/27/isu-wahabi-di-malaysia-suatu-pengenalan/

    ReplyDelete
  67. Perbezaan pendapat itu biasa bagi semua org, mmg Allah ciptakan manusia macam tu. Tapi kalu bergaduh & caci mencaci sesama islam tu luar biasa. Nabi x suruh. Allah pun benci.bilamana org islam caci mencaci antara satu sama lain, maka x hairanlah Allah datangkan azab, Allah naikkn pemerintah yang zalim.sungguh org islam sendiri yg zalim pada diri sendiri.berapa ramai lagi umat manusia yg belum kenal Allah?berapa ramai pulak manusia yg mati dapat ucap kalimah laailahaillallah?saudara2 sekalian pernah fikir x akan hal ni?seorang perempuan memakai purdah, masyarakat sekeliling sibuk melabelkan perempuan tersebut itu & ini.walhal perempuan tersebut telah pun menutup aurat dgn sempurna.dalam masa yg sama ramai lagi perempuan yg masih belum dapat menutup aurat dgn sempurna, tak pula dijadikan satu isu.agak2 akal manusia pada ketika itu berada di mna?huduhnya perangai..saling menghukum.si A menghukum si B.sdgkn si B ni memang dah tegar dgn fahamannya.kenapa tidak ajak si C yg masih belum mengenal Allah supaya patuh & taat pada Allah?

    ReplyDelete
  68. Bersaksilah bahawa apa yang kamu tulis akan menjadi saksi kepada kamu di padang mahsyar nanti.
    Ya Allah saksikanlah apa yang hamba kamu tuliskan.

    ReplyDelete
  69. at least they are doing the right things and try to make people understand the truth of ASWJ. “Islam muncul dalam keadaan asing, dan akan kembali (asing), sebagaimana ia muncul dalam keadaan asing. Maka beruntunglah orang-orang asing“. [HR. Muslim dalam Kitab Al-Iman (232)]. Better than some people doing ya hanana without realize they are doing the wrong things which are oppose to islam. Doing qasidah and all the khurafat thingy at the grave. Do check in you tube. We all can find out what they are doing. Just my two cent :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. one more thing, saya risau if ada yang dah terikut dengan fahaman syiah.. cause theres a lot of people yang dah terikut. Do check our iman.

      Delete
  70. Aduh...aduh...ana banyak peninglah baca komen di atas,ok tak pe..jom kita ramai ramai cari guru mursid ..bertalaqi kitab muktabar.

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum WBT

    Thanks for the info.. Harap dapat ke blog saya, Jalalboy untuk membaca artikel tentang senarai ajaran sesat yang diwartakan oleh JAKIM..

    ReplyDelete
  72. Salam. Yang Berbahagia Mufti Negeri Sembilan telah memfatwakan WahabiSalafi sesat. Setiap tokoh yg menentang Wahabi di label kan Syiah untuk menutup mulut mereka Dan memadamkan Cahaya Allah SWT. Orang Syiah ITU hanya dua tiga kerat di Malaysia ni. Jelasnya Puak Khwarij Wahabi sebenarnya merancang menghapuskan Mazhab Sunnah Waljamaah di Malaysia. Puak INI sedang giat meluaskan pengaruh mereka di seluruh lapisan masyarakat dengan menggunakan topeng sunnah waljamaah DLM masa yg sama menuduh penentang mereka syiah yg bertaqiyah untuk menutup gerakan mereka. Atas alasan menghalang syirik Dan bidaah Wahabi telah merobohkan Rumah Khadijah AS Dan diganti dengan Tandas! tapi berani mengaku salafi. Kami ASWJ me rasa sedih Dan sayu. Solawat.

    ReplyDelete
  73. Ahli2 bidaah memang bencikan golongan yang mereka gelar Wahabi kerana kedudukan mereka akan jadi tergugat. Mereka gelarkan diri mereka ASWJ sedang mereka ahli bidaah yg banyak mereka amalan tidak diajar oleh nabi. Penentang bidaah yg mereka gelar Wahabi inilah sebenarnya ASwJ

    ReplyDelete
  74. puakk bid,ah terancam dah turrr

    ReplyDelete
  75. SIAP SIAP DI PERTANGGUNG JAWABKAAN INI DI AKHERAT

    ReplyDelete
  76. Aswaja Palsu Kebakaran Jenggot, Terima kasih sudah menyediakan Iklan gratis ini kepada kami masyarakat awam sehingga kami dapat belajar ilmu agama kepada mereka ustadz2 Ahlussunah yang sebenarnya (WAHABI) bukan kepada tokoh2 khurafat, orang2 sombong dan para pencela ulama seperti kalian.
    Semoga fahaman islam yang sebenarnya memasuki rumah2 kami dan rumah2 kalian dan meninggalkan tradisi2 dan akidah kalian yang tidak sesuai dengan yang dibawa Rasulullah SAW. Aaamiin

    fahaman islam yang benar adalah yang dibawa dan diajarkan Rasulullah SAW kepada umat islam bukan fahaman yang dibuat2 oleh para Musyid/tokoh2 SUFI/Tarikat dengan kesombongannya

    ReplyDelete
  77. Tak perlulah nak panggil orang lain Wahabi , tiada faedahnya . Sepatutnya kita perlu berwaspada pada orang yg suka menggelarkan orang lain Wahabi .

    Golongan Sunni ni terbahagi kepada beberapa golongan , iaitu yg bermanhaj Kalaf dan bermanhaj Salaf .

    Di Malaysia ni adalah mengikut Mazhab Shafie . Sungguhpun begitu , ramai yg buta Mazhab sebenarnya , banyak perkara dan perlakuan yg bertentangan dan tidak bertepatan apabila dirujuk kepada Kitab2 mazhab Syafie .

    Secara tepatnya di Malaysia ini terbahagi kepada 4 bahagian iaitu :
    a) Buta Mazhab (Kalaf)
    b) Fanatik Mazhab (Kalaf)
    c) Moderate / pertengahan / [Celik Mazhab] (Salaf)
    d) Protajdid (Salaf)

    Untuk melaga-lagakan ke empat-empat golongan di atas , di ciptakan satu lagi golongan yg kelima iaitu :

    e) Wahabi

    Jadi pilihan manakah yg paling tepat ?
    Jawapannya adalah :

    c) Moderate / pertengahan (Salaf) - celik Mazhab , iaitu golongan yg mempunyai ilmu dan pengetahuan tentang perbezaan2 yg ada pada mazhab2 dan membuat ukuran / penilaian berdasarkan Al-Quran dan Hadis serta Sirah (Sunnah) .

    Kenapa tidak pilih Protajdid (Salaf) ?
    Jawapannya :
    Kerana ianya adalah peringkat tertinggi iaitu Ulama / Guru kepada golongan Moderate / pertengahan tadi .

    Jadi kalau sesiapa ada menggelarkan orang lain Wahabi , perhatikan baik-baik dan cuba selidik dalam-dalam (seraca rahsia) siapakah orangnya itu .

    Adakah ianya dari golongan :
    a) buta Mazhab atau
    b) Fanatik mazhab ?

    atau pun

    ianya adalah dari :
    Golongan Syiah ???????????????


    Surah Al Maidah, Ayat 104

    Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah menurut kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (Al-Quran) dan kepada RasulNya (yang menyampaikannya)”, mereka menjawab: “Cukuplah bagi kami apa yang kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya”. Adakah (mereka akan menurut juga) sekalipun datuk nenek mereka tidak mengetahui apa-apa dan tidak pula mendapat hidayah petunjuk?


    Surah Al Zukhruf

    Ayat 23 - Dan demikianlah halnya (orang-orang yang taqlid buta); Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) kepada (penduduk) sesebuah negeri, seseorang Rasul pemberi amaran, melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata: "Sesungguhnya kami dapati datuk nenek kami menurut satu jalan ugama, dan sesungguhnya kami hanya mengikut jejak mereka sahaja".


    Ayat 24 - Rasul itu berkata: "Adakah (kamu akan menurut juga mereka) walaupun aku membawa kepada kamu ugama yang lebih jelas hidayah petunjuknya daripada jalan ugama yang kamu dapati datuk nenek kamu menurutnya?" Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami tetap mengingkari apa yang kamu diutuskan membawanya".


    Ayat 24: Tuan2 boleh lah cari sendiri.....

    Wallah hu a' lam

    ReplyDelete
  78. blog paling bodoh dan blogger nya salah seorang manusia yang bodoh

    ReplyDelete
  79. Wahabi sesat... itu lah kata2 tok2 alim dalam bidang tauhid. Boleh semak pd wali2 allah yg soleh d tempat kita ini, seperti abdullah fahim, tok kenali yg kuat mnentang dlm majalah pengasoh, tg umar zuhdi lanai yg trkenal dgn byk karomahnya, syeh ahmad al fatani guru tok kenali dlm hadiqatulAzhar, syeh yasin padang pun wali jg, tuan minal yg tkrnal dgn karomah sprti telaganya d seb prai dlm aqidatunNajin, dn ramai lg TG2 dan baba yg wali allah yg soleh yg xmuat d sini.... mereka ini sgt ahli dlm aqidah. Kalau mrk ini xbtul takkan la allah nk jdkan karomah kat depa? Karomah ini sabit dlm quran dn akan ada smpai imam mahdi nanti. Hanya org yg dsesatkan allah saje nk menafikan karomah...kerana dlm gol. sesat x diberi karomah... setakat baca quran hadis, puak khawarij lg hebat bc quran! Tp knapa sesat dlm aqidah? Tahukah anda sebelum buat hukum dari hadis perlu mahir dulu ilmu2 berkaitan etc usulfiqh yg bahas am dan khas, takhsis, bagaimana kalau ta'arud dalil, muawwal, zohir, tartib dalil... dgn segala istilah2 yg kita xfhm kalau xbtul2 membidang. Tu br usul fiqh..blum lg yg lain. Lg jahil seseorg tu lagi mudah dia bawa kluar hukum hanya brdasar satu hadis.. sgguh dangkal. Tp pngikut2 doktrin wahabi ni bkn tau pa...tu sbb mudah dibawa kemana sahaja... hnya ikut2 saja mcm bdk2 syiah jg xfhm kitab2 aqidah sunni (syarhu aqidah taftazani, hasyiah syarqawi, tahzib.., hasyiah dusuki, tuhfatulmurid, ...... )tuhan bgi akal fikir la.. takkan 2,3 kerat kamu saja btul, mjoriti umat islam aswj sesat... sebagaimana d kata oleh alqaradawi semua intitusi dunia sejak dulu asyairah(sifat 20) alazhar asyairah, zaituniyah asyairah, doeband asyairah dan... smuanya asyairah. Kamu sama dgn syiah mnyesatkan mjoriti umat...masuk akal kah?? Taassub telah mghalang syia berfikir secara betul. Jgn d akhirat kata saya xtahu... tuhan kata knapa kamu xguna akal... mata.. telinga

    ReplyDelete
  80. Kamu mengatakan wahabi sama dgn syiah, tetapi yg lebih mirip kpd syiah sebenarnya ialah puak yang mengaku asyairah, kerana kalangan mereka yang bertawasul di kuburan atau bertawasul kpd orang yang yg telah mati. Puak asyairah suka mereka cara ibadah yg tidak pernah dibuat Nabi saw dan juga para sahabah, sedang agama Islam ni telah lengkap. Ajaran sifat 20 juga satu rekaan berbnetuk falsafah yang memeningkan kepala. Kebanyakkan orang yg belajar sifat 20, akidahnya tidak kuat / teguh. Mereka mudah melakukan kesyirikan, contohnya memohon di kuburan atau berdoa memohon sesuatu kpd orang yang telah mati.

    ReplyDelete
  81. Yang mirip itu aqidah wahabi sama ddngan aqidah yahudi Allah duduk diatas arsyi dan makam mahmud itu ,bila hari qiyamat Allah menudukkan nabi muhmmad di sampingnya diatas arsyi.

    ReplyDelete
  82. Bukti Kongkrit Akidah wahabi-salafi adalah Akidah Yahudi

    Para pembaca sekalian, mungkin banyak yang tidak mengetahui apa dan bagaimana sebenarnya akidah wahabi-salafi, orang-orang awam pada umumnya hanya mengetahui bahwa akidah mereka menetapkan sifat-sifat Allah yang ada dalam al-Quran dan menghindari takwil karena takwil bagi mereka adalah perbuatan Yahudi.
    Apalagi orang-orang yang telah menjadi doktrin mereka atau tertarik ajaran mereka sebab topeng yang mereka gunakan dengan slogan kembali pada Al-Quran dan Sunnah dan menjauhi segala bentuk kesyirikan, maka sudah pasti akan melihat ajaran dan akidah mereka murni ajaran tauhid yang suci. Usaha keras untuk memberantas segala bentuk kesyirikan yang ada dan telah merata di seluruh permukaan bumi ini.
    Tapi tidak bagi kaum muslimin yang memiliki pondasi Tauhid Ahlus sunnah waljama’ah, mereka akan mampu mengetahui dan melihat misi jahat yang diselipkan di belakang slogan itu. Seiring waktu berjalan, semakin terlihat, semakin terbongkar akidah wahabi-salafi yang sesungguhnya, semakin tercium dan tampak persamaan akidah wahabi-salafi dan Yahudi. Mereka secara lahir menampakkan pada kaum muslimin permusuhan pada Yahudi, tapi secara sembunyi berteman akrab dengan Yahudi.
    Pada kali ini, saya akan bongkar untuk pembaca akidah wahabi-salafi yang sesungguhnya yaitu “ AKIDAH WAHABI-SALAFI ADALAH AKIDAH YAHUDI “. Tidak perlu saya mengambil sumber dari kitab-kitab para ulama ahlus sunnah yang menceritakan akidah wahabi. Jika saya nukil dari para ulama ahlu sunnah tentang perkataan tasybih dan tajsim mereka, maka mungkin mereka masih bisa menolak dan mengelak, mereka akan mengatakan itu fitnah dan tuduhan yang tak berdasar pada syaikh-syaikh kami, tapi saya akan tampilkan dengan bukti-bukti kuat akurat yang bersumber dari kitab-kitab karya ulama mereka sendiri yang sudah mereka cetak, terutama Ibnu Taimiyyah, Muhammad bin Abdul Wahhab, ad-Darimi (bukan ad-Darimi sunni pengarang kitab sunan), Albani, Ibnu Utsaimin dan yang lainnya, Yang tak akan mampu mereka bantah.

    ReplyDelete
  83. Akidah Yahudi :
    Di dalam naskah kitab Taurat yang sudah dirubah yang merupakan asas akidah Yahudi yang mereka namakan “ SAFAR AL-MULUK “ Al-Ishah 22 nomer : 19-20 disebutkan :
    و قال فاسمع إذاً كلام الرب قد رأيت الرب جالسا على كرسيه و كل جند السماء وقوف لديه عن يمينه و عن يساره
    “ Dan berkata “ Dengarkanlah, ucapan Tuhan..aku telah melihat Tuhanku duduk di atas kursinya dan semua pasukan langit berdiri di hadapannya dari sebelah kanan dan kirinya “.
    Dalam kitab mereka yang berjudul “ SAFAR AL-MAZAMIR “ Al-Ishah 47 nomer 8 disebutkan :

    ReplyDelete

  84. الله جلس على كرسي قدسه
    “ Allah duduk di atas kursi qudusnya “.
    Akidah wahabi-salafi :

    Di dalam kitab andalan wahabi-salafi yaitu Majmu’ al-Fatawa Ibnu Taimiyyah al-Harrani imam wahabi juz 4 halaman 374 :
    إن محمدا رسول الله يجلسه ربه على العرش معه
    “ Sesungguhnya Muhammad Rasulullah didudukkan Allah di atas Arsy bersama Allah “.
    Di dalam kitab “ Syarh Hadits an-Nuzul “ halaman 400 cetakan Dar al-‘Ashimah disebutkan bahwasanya Ibnu Taimiyyah berkata :
    فما جاءت به الأثار عن النبى من لفظ القعود و الجلوس فى حق الله تعالى كحديث جعفر بن أبى طالب و
    حديث عمر أولى أن لا يماثل صفات أجسام العباد
    “ Semua hadits yang datang dari Nabi dengan lafadz qu’ud dan julus (duduk) bagi Allah seperti hadits Ja’far bin Abi Thalib dan hadits Umar, lebih utama untuk tidak disamakan dengan anggota tubuh manusia “.
    Dalam halaman yang sama Ibnu Taimiyyah berkata :
    إذا جلس تبارك و تعالى على الكرسي سمع له أطيط كأطيط الرحل الجديد
    “ Jika Allah duduk di atas kursi, maka terdengarlah suara suara saat duduk sebagaimana suara penunggang bintang tunggangan karena beratnya ”
    Kitab tersebut dicetak di Riyadh tahun 1993, penerbit Dar al-‘Ashimah yang dita’liq oleh Muhammad al-Khamis.
    Di dalam kitab ad-Darimi (bukan ulama sunni al-Hafdiz ad-Darimi pengarang hadits sunan) halaman 73 disebutkan :
    هبط الرب عن عرشه إلى كرسيه
    “ Allah turun dari Arsy ke kursinya “
    Kitab itu terbitan Dar al-Kutub al-Ilmiyyah yang dita’liq oleh Muhamamd Hamid al—Faqiy.
    Kitab ad-Darimi (al-wahhabu) ini dipuji-puji oleh Ibnu Taimiyyah dan menganjurkannya untuk dipelajari, sebab inilah wahabi menjadi taqlid buta.
    Tapi akidah mereka ini disembunyikan dan tidak pernah dipublikasikan ke khalayak umum.
    Sekedar info : Lafadz duduk bagi Allah tidak pernah ada dalam al-Quran dan hadits.

    ReplyDelete

  85. Akidah Yahudi :
    Di dalam naskah Taurat yang sudah ditahrif yang mereka namakan “ Safar at-Takwin Ishah pertama nomer : 26-28 disebutkan :
    و قال الله نعمل الإنسان على صورتنا على شبهنا… فخلق الله الإنسان على صورته على صورة الله خلقه ذكرا و أنثى خلقهم
    “ Allah berkata ; “ Kami buat manusia dengan bentuk dan serupa denganku…lalu Allah menciptakan manusia dengan bentuknya, dengan bentuk Allah, dia menciptakan laki-laki dan wanita “.
    Akidah wahabi :

    Di dalam kitab “ Aqidah ahlu Iman fii Khalqi Adam ‘ala shurati ar-Rahman “ karya Hamud bin Abdullah at-Tuajari syaikh wahabi, yang dicetak di Riyadh oleh penerbit Dar al-Liwa cetakan kedua, disebutkan dalam halama 16 :
    قال ابن قتيبة: فرأيت في التوراة: إن الله لما خلق السماء و الأرض قال: نخلق بشرا بصورتنا
    “ Berkata Ibnu Qathibah “ Lalu aku melihat di dalam Taurat : “ Sesungguhnya Allah ketika menciptakan langit dan bumi, Dia berkata : “ Kami ciptakan manusia dengan bentukku “.
    Pada halaman berikutnya di halaman 17 disebutkan :
    و في حديث ابن عباس: إن موسى لما ضرب الحجر لبني إسرائيل فتفجر و قال: اشربوا يا حمير فأوحى الله إليه: عمدت إلى خلق من خلقي خلقتهم على صورتي فتشبههم بالحمير ، فما برح حتى عوتب
    “ Di dalam hadits Ibnu Abbas : “ Sesungguhnya Musa ketika memukul batu untuk Bani Israil lalu keluar air dan berkata : “ Minumlah wahai keledai, maka Allah mewahyukan pada Musa “ Engkau telah mencela satu makhluk dari makhlukku yang Aku telah ciptakan mereka dengan rupaku, lalu engkau samakan mereka dengan keledai “ Musa terus ditegor oleh Allah “.
    Naudzu billah dari pendustaan pada Allah dan pada para nabi-Nya.

    ReplyDelete

  86. Akidah Yahudi :


    Disebutkan dalam kitab Yahudi yang mereka namakan “ Safar Khuruj “ ishah 19 nomer : 3-6 :
    فناداه الرب من الجبل … فالآن إن سمعتم لصوتي و حفظتم عهدي
    “ Maka Tuhan memanggil kami dari bukit….sekarang jika kalian mendengar suaraku dan menjaga janjiku “.
    Akidah wahabi :

    Di dalam kitab “ Fatawa al-Aqidah “ karya Muhammad bin Shalih al-Utsaimin yang dicetak Maktabah as-Sunnah cetakan pertama tahun 1992 di Mesir, pada halaman 72 Ibnu Utsaimin berkata :
    في هذا إثبات القول لله و أنه بحرف و صوت ، لأن أصل القول لا بد أن يكون بصوت فإذا أطلق القول
    فلا بد أن يكون بصوت
    “ Dalam hal ini dijelaskan adanya penetapan akan ucapan Allah Swt. Dan sesungguhnya ucapan Allah itu berupa huruf dan suara. Karena asli ucapan itu harus adanya suara. Maka jika dikatakan ucapan, maka sudah pasti ada suara “.

    ReplyDelete

  87. Akidah Yahudi :
    Di dalam kitab taurat yang sudah ditahrif yang mereka namakan dengan “ SAFAR ISY’IYA “ Ishah 25 nomer 10, Yahudi berkata :
    لأن يد الرب تستقر على هذا الجبل
    “ Sesungguhnya tangan Tuhan istiqrar / menetap di gunung ini “
    Akidah wahabi :

    dalam kitab Fatawa al-Aqidah karya Muhammad bin Shalih al-Utsaimin yang diterbitkan oleh Maktabah as-Sunnah cetakan pertama halaman 90, al-Utsaimin berkata :
    و على كل فإن يديه سبحانه اثنتان بلا شك ، و كل واحدة غير الأخرى ، و إذا وصفنا اليد الأخرى بالشمال فليس المراد أنها أنقص من اليد اليمنى
    “ kesimpulannya, sesungguhnya kedua tangan Allah itu ada dua tanpa ragu lagi. Satu tangannya berlainan dari tangan satunya. Jika kita sifatkan tangan Allah dengan sebelah kiri, maka yang dimaksud bukanlah suatu hal yang kurang dari tangan kanannya “.

    ReplyDelete

  88. Akidah Yahudi :
    Di dalam kitab Yahud “ Safar Mazamir “ Ishah 2 nomer : 4 disebutkan :
    الساكن في السموات يضحك الرب
    “ Yang tinggal di langit, Tuhan sedang tertawa “
    Akidah wahabi :
    Di dalam kitab “ Syarh Hadits an-Nuzul “ cetakan Dar al-’Ashimah halaman 182, Ibnu Taimiyyah berkata :
    أن الله فوق السموات بذاته
    “ Sesungguhnya Allah itu di atas langit dengan Dzatnya “
    Di dalam kitab “ Qurrah Uyun al-Muwahhidin “ karya Abdurrahman bin Hasan bin Muhammad bin Abdul Wahhab (cicit Muhammad bin Abdul wahhab), cetakan Maktabah al-Muayyad tahun 1990 cetakan pertama, halaman 263 disebutkan :
    أجمع المسلمون من أهل السنة على أن الله مستو على عرشه بذاته…استوى على عرشه بالحقيقة لا بالمجاز
    “ Sepakat kaum muslimin dari Ahlus sunnah bahwa sesungguhnya Allah beristiwa di Arsy dengan dzat-Nya…Allah beristiwa di atas Arsy secara hakekat bukan majaz “.
    Dan masih segudang lagi akidah-akidah wahabi-salafi yang meyakiniTuhannya dengan sifat-sifat makhluk-Nya sebagaimana akidah Yahudi.
    Dan masih segudang lagi akidah-akidah wahabi-salafi yang meyakiniTuhannya dengan sifat-sifat makhluk-Nya sebagaimana akidah Yahudi. Dan jika saya beberkan semuanya, maka akan menjadi lembaran yang sangat banyak. Cukup yang singkat sedikit ini membuktikan bahwa akidah wahabi-salafi yang sesungguhnya adalah akidah Yahudi.

    ReplyDelete
  89. Apa hafid hakmi: setiap kali Allah turun dari kursi kesatu langit dan kesatu langit Allah beristirahah atas kursi yang ada setiap langit itu,.
    Ini kalau bukan tajsi maka apa lagi tajsim!!!!
    Mana salaf ada hurai bab tjsim begini,

    ReplyDelete

  90. Akidah Yahudi :
    Di dalam kitab Yahud “ Safar Mazamir “ Ishah 2 nomer : 4 disebutkan :
    الساكن في السموات يضحك الرب
    “ Yang tinggal di langit, Tuhan sedang tertawa “
    Akidah wahabi :
    Di dalam kitab “ Syarh Hadits an-Nuzul “ cetakan Dar al-’Ashimah halaman 182, Ibnu Taimiyyah berkata :
    أن الله فوق السموات بذاته
    “ Sesungguhnya Allah itu di atas langit dengan Dzatnya “
    Di dalam kitab “ Qurrah Uyun al-Muwahhidin “ karya Abdurrahman bin Hasan bin Muhammad bin Abdul Wahhab (cicit Muhammad bin Abdul wahhab), cetakan Maktabah al-Muayyad tahun 1990 cetakan pertama, halaman 263 disebutkan :
    أجمع المسلمون من أهل السنة على أن الله مستو على عرشه بذاته…استوى على عرشه بالحقيقة لا بالمجاز
    “ Sepakat kaum muslimin dari Ahlus sunnah bahwa sesungguhnya Allah beristiwa di Arsy dengan dzat-Nya…Allah beristiwa di atas Arsy secara hakekat bukan majaz “.
    Dan masih segudang lagi akidah-akidah wahabi-salafi yang meyakiniTuhannya dengan sifat-sifat makhluk-Nya sebagaimana akidah Yahudi.
    Dan masih segudang lagi akidah-akidah wahabi-salafi yang meyakiniTuhannya dengan sifat-sifat makhluk-Nya sebagaimana akidah Yahudi. Dan jika saya beberkan semuanya, maka akan menjadi lembaran yang sangat banyak. Cukup yang singkat sedikit ini membuktikan bahwa akidah wahabi-salafi yang sesungguhnya adalah akidah Yahudi.

    ReplyDelete

  91. Akidah Yahudi :
    Di dalam kitab taurat yang sudah ditahrif yang mereka namakan dengan “ SAFAR ISY’IYA “ Ishah 25 nomer 10, Yahudi berkata :
    لأن يد الرب تستقر على هذا الجبل
    “ Sesungguhnya tangan Tuhan istiqrar / menetap di gunung ini “
    Akidah wahabi :

    dalam kitab Fatawa al-Aqidah karya Muhammad bin Shalih al-Utsaimin yang diterbitkan oleh Maktabah as-Sunnah cetakan pertama halaman 90, al-Utsaimin berkata :
    و على كل فإن يديه سبحانه اثنتان بلا شك ، و كل واحدة غير الأخرى ، و إذا وصفنا اليد الأخرى بالشمال فليس المراد أنها أنقص من اليد اليمنى
    “ kesimpulannya, sesungguhnya kedua tangan Allah itu ada dua tanpa ragu lagi. Satu tangannya berlainan dari tangan satunya. Jika kita sifatkan tangan Allah dengan sebelah kiri, maka yang dimaksud bukanlah suatu hal yang kurang dari tangan kanannya “.

    ReplyDelete

  92. الله جلس على كرسي قدسه
    “ Allah duduk di atas kursi qudusnya “.
    Akidah wahabi-salafi :

    Di dalam kitab andalan wahabi-salafi yaitu Majmu’ al-Fatawa Ibnu Taimiyyah al-Harrani imam wahabi juz 4 halaman 374 :
    إن محمدا رسول الله يجلسه ربه على العرش معه
    “ Sesungguhnya Muhammad Rasulullah didudukkan Allah di atas Arsy bersama Allah “.
    Di dalam kitab “ Syarh Hadits an-Nuzul “ halaman 400 cetakan Dar al-‘Ashimah disebutkan bahwasanya Ibnu Taimiyyah berkata :
    فما جاءت به الأثار عن النبى من لفظ القعود و الجلوس فى حق الله تعالى كحديث جعفر بن أبى طالب و
    حديث عمر أولى أن لا يماثل صفات أجسام العباد
    “ Semua hadits yang datang dari Nabi dengan lafadz qu’ud dan julus (duduk) bagi Allah seperti hadits Ja’far bin Abi Thalib dan hadits Umar, lebih utama untuk tidak disamakan dengan anggota tubuh manusia “.
    Dalam halaman yang sama Ibnu Taimiyyah berkata :
    إذا جلس تبارك و تعالى على الكرسي سمع له أطيط كأطيط الرحل الجديد
    “ Jika Allah duduk di atas kursi, maka terdengarlah suara suara saat duduk sebagaimana suara penunggang bintang tunggangan karena beratnya ”
    Kitab tersebut dicetak di Riyadh tahun 1993, penerbit Dar al-‘Ashimah yang dita’liq oleh Muhammad al-Khamis.
    Di dalam kitab ad-Darimi (bukan ulama sunni al-Hafdiz ad-Darimi pengarang hadits sunan) halaman 73 disebutkan :
    هبط الرب عن عرشه إلى كرسيه
    “ Allah turun dari Arsy ke kursinya “
    Kitab itu terbitan Dar al-Kutub al-Ilmiyyah yang dita’liq oleh Muhamamd Hamid al—Faqiy.
    Kitab ad-Darimi (al-wahhabu) ini dipuji-puji oleh Ibnu Taimiyyah dan menganjurkannya untuk dipelajari, sebab inilah wahabi menjadi taqlid buta.
    Tapi akidah mereka ini disembunyikan dan tidak pernah dipublikasikan ke khalayak umum.
    Sekedar info : Lafadz duduk bagi Allah tidak pernah ada dalam al-Quran dan hadits.

    ReplyDelete
  93. Akidah Yahudi :
    Di dalam naskah kitab Taurat yang sudah dirubah yang merupakan asas akidah Yahudi yang mereka namakan “ SAFAR AL-MULUK “ Al-Ishah 22 nomer : 19-20 disebutkan :
    و قال فاسمع إذاً كلام الرب قد رأيت الرب جالسا على كرسيه و كل جند السماء وقوف لديه عن يمينه و عن يساره
    “ Dan berkata “ Dengarkanlah, ucapan Tuhan..aku telah melihat Tuhanku duduk di atas kursinya dan semua pasukan langit berdiri di hadapannya dari sebelah kanan dan kirinya “.
    Dalam kitab mereka yang berjudul “ SAFAR AL-MAZAMIR “ Al-Ishah 47 nomer 8 disebutkan :

    ReplyDelete
  94. Admin punya jatidiri pun tak jelas. Kalau mung yakin dijalan yang benar tunjukkanlah wajah dan biodata terperinci.
    Pakar hadis bersanad ke, siapa guru kamu di Mesir tu? Karimah ke? Ali Jumaah ke? Al Sisi ke? atau saper.?

    ReplyDelete
  95. Tampilkan jati diri anda wahai penakut. Bertanggungjawab sket.

    ReplyDelete
  96. Satu istilah sahaja memadai untuk memecah belah umat Islam lalu maki memaki satu sama lain. Setiap kali saya baca isu ini, saya marah dengan British dan Syiah kerana kelicikan mereka dan kejahilan umat Islam. Mari kita jadi Muslim yang berfikiran holistik, mengamalkan 'ittiba bukan rigid dan bertaklid buta. Cuba buat kajian sikit kalau rajin apa itu wahabi adakah wajar kita guna istilah ini. Mungkin wahabi itu salah, tetapi bolehkah kita guna istilah itu. Ambil contoh, marahkah kita jika orang ejek kita dengan nama ayah kita atau nama Allah? Kajilah sendiri jika anda rajin. Jangan jadikan perbezaan fikrah pokok perpecahan tetapi carilah persamaan. Quran, 3:64 mengajak kita mencari persamaan antara kita dan ahli kitab, kita lupa pula untuk mencari persamaan sesama Muslim. Dulu mengumpat macam itu sahaja, sekarang siap buat listing lagi. Malu dan sedih. Seorang muallaf kata, dulu masih agama lama dia fikir umat Islam bersatu tetapi selepas masuk Islam baru dia tahu umat Islam berpecah lagi teruk. Hanya satu istilah membezakannya. Semoga Allah memberikan kita taufiq dan memberikan kita kefahaman agama.

    ReplyDelete
  97. Benar sakibaki muslim.

    Semoga Allah s.w.t memelihara saya, tuan2 dan seluruh umat baginda nabi Muhammad s.a.w daripada perkara-perkara fitnah & perkara-perkara yang tidak kami ketahui.

    Sama-sama la kita mengamalkan surah al-kahfi sebagai pelindung diri daripada fitnah dajjal.

    ReplyDelete
  98. pergi mampussssss wahabi.... pengkhianat agama islam

    ReplyDelete
  99. tulisan org pengecut...dalil2 jelas kukuh x der langsung. Buat kajian jenis ni..fail! masuk lori sampah.

    ReplyDelete
  100. Zikir selepas solat x dibuat..dikatakn bida'ah sbab nabi x buat..tpi khatib beri khutbah dgn mnggunakan teks x dkatakan bida'ah pula..dan sejak bila bida'ah dikatakn sebgai hukum...padahal hnya 5 ja hukum dlm islam..

    ReplyDelete
  101. jangan sampai muflis akhirat akibat memfitnah. na'uzubillah

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum. Semua. Dh2 lah tu. Jom sama2 check akidah masing2. Ngaji balik. Bukak balik kitab2. G ngaji kitab faridatul faraid ya sahabat semua. Ngaji ilmu tauhid btol2 kasi mantap. Sblm nk ngaji tu, niat btol2. Bkk kitab taalim mutalim. Pastu ngaji tauhid btol2. G ngaji. Tk usah nk bergaduh sesama muslim. Kita ni sama2 muslim. Tk yh nk bertekak, kita tk tahu kesudahan hidup kita nti. Jd, hati2 dgn HATI.

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum. Semua. Dh2 lah tu. Jom sama2 check akidah masing2. Ngaji balik. Bukak balik kitab2. G ngaji kitab faridatul faraid ya sahabat semua. Ngaji ilmu tauhid btol2 kasi mantap. Sblm nk ngaji tu, niat btol2. Bkk kitab taalim mutalim. Pastu ngaji tauhid btol2. G ngaji. Tk usah nk bergaduh sesama muslim. Kita ni sama2 muslim. Tk yh nk bertekak, kita tk tahu kesudahan hidup kita nti. Jd, hati2 dgn HATI.

    ReplyDelete
  104. bagaimana mahu kenal Allah swt kalau tak belaja sifat 20...
    awaludin makrifatullah
    "awal beragama mengenal Allah"

    kaedah yang diajarkan telah memudahkan umat masa kini mengenal allah...

    ReplyDelete
  105. bagaimana mahu kenal Allah swt kalau tak belaja sifat 20...
    awaludin makrifatullah
    "awal beragama mengenal Allah"

    kaedah yang diajarkan telah memudahkan umat masa kini mengenal allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadis ini banyak digunakan oleh org2 Sufi " Barang siapa yang mengenal dirinya, maka sungguh dia akan mengenal Rabb(Tuhan)-Nya"

      "Syeikh Al-Bani dlm Adh Dha'ifah (1/165) berkata hadis ini Tidak ada asal usulnya. An- Nawawi berkata hadis ini tidak tsabit (Tidak Sahih) Al Makasid(198) as Sayuti berkata Hadis ini tidak Sahih (al-Qoul Asybah(2/351 al-hawi)

      Ringkas nya hadis ini merupakan hadis PALSU yang tidak ada asalnya. Oleh kerana itu orang Muslim Tidak boleh mengamalkan nya . Dan meyakini nya sebagai sabda Nabi s.a.w

      Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof


      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 - 22 Oktober 2014 telah membincangkan Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
       
      1. Setelah meneliti fakta-fakta dan hujah-hujah yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang disebarkan oleh Haji Shaari bin Mohd Yusoff melalui buku  “Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan”, “Mengenal Allah Ilmu Peninggalan Tok Kenali” ceramah-ceramah yang disampaikan, DVD siri ceramah  dan Laman Sesawang yang digunakan untuk menyebarkan ajarannya mengandungi perkara-perkara yang mengelirukan dan menyeleweng seperti yang berikut:
       
      i. Bertentangan dengan fakta sejarah
      Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut. 
       
      ii. Membawa fahaman Mujassimah, Jabariyyah dan Muktazilah
      Jumhur ulama telah bersepakat bahawa fahaman ini adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunah Wal Jamaah.
       
      iii. Membawa fahaman Liberal dan Pluralisme agama
      Fahaman ini juga didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti mana telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25-27 Julai  2006.
       
      iv. Membawa fahaman Wahatul Wujud
      Doktrin wahdatul wujud ini adalah menyeleweng dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah
       
      v. Mentafsir nas-nas agama seperti al-Quran dan Hadis mengikut logik akal dan tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar.
       
      2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang dibawa oleh Haji Shaari bin Mohd Yusof adalah sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar berlandaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      3. Oleh itu, semua bentuk pengajaran, penerbitan dan pengedaran bahan-bahan ajaran beliau melalui apa jua medium hendaklah dihentikan dan diharamkan serta-merta.
       
      4. Muzakarah juga menggesa semua pihak berkuasa agama negeri-negeri dan JAKIM serta agensi-agensi lain yang berkaitan supaya mengambil tindakan segera menyekat kegiatan dan penyelewengan Ajaran Ilmu Makrifat ini.
       
      Untuk keterangan lanjut Sila rujuk pada pihak JAKIM .

      Delete
  106. Ada buktikah mereka wahabi contohnya Dr Mohd Asri Zainal Abidin(Ketua Wahhabi M’sia)?

    ReplyDelete
  107. Ada buktikah mereka wahabi contohnya Dr Mohd Asri Zainal Abidin(Ketua Wahhabi M’sia)?

    ReplyDelete
  108. Blog ni hanya bg tahu saja mgkn org tu fahaman wahabi. Tp apa yg jelas mngatakn sesat syirik bidaah kafir pd saudara seislam besar kes tu. Bukn mudah. Cara ni nabi tidak ajar. Nabi buat dakwakn islam samapaikn walau sepotong ayat. Itu kerja semua org islam. Bidaah syirik sesat akn hilang pd setiap org islam bila iman sempurna. Itu kunci dia.. mrnghukum itu bukn kerja kita tapi kerja Allah swt. Wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dakwaan saudara ini tidak selari apa yg penulis nak sampaikan...saya quote antara kata2 nya " ANTARA TOKOH2 WAHABI YANG PATUT DIJAUHI OLEH UMAT ISLAM.." apa yang saya faham tentang ayat ini "KITA SEMUA PATUT JAUHI DARI TOKOH2 YG DISEBUTKAN DI ATAS....ini yang saya faham le....correct me if i am wrong.......

      Delete
  109. Salam Tn/Pn sekalian...

    Pandangan saya, pasai pa harini kita mudah sangat menghukum org sesat la...pekataan tu berat..membawa kpd fitnah pada tangapan org yg tak reti agama..dan membawa padah di akhirat kpd org yg menyesatkn..tak takut ka akhirat yg pasti dan pasti kta akan disoal disana? walaupn pendirian kta tak sama dgn org lain, jgn guna lapangn ini untuk melampiaskn nafsu shahwat kta. kita kaji dulu siapa wahabi tu, dri mana datangnya nama wahabi ni..apa pengangan manhaj depa...apa pengangn aqidah depa, adakh terkeluar dri aqidah ahlussunnah wljmaah.. dn sbgnya...

    Harini semua org islam pi buat hj di makkah, sampai disana depa berubah jadi wahabi..sentuh tngan laki pompuan tak pa, solat subuh tak baca qunut takpa..dn sbgnya..tapi bila balik mai malysia hukum org sesat buh nama wahabi la..

    Klu kta nak kenal Muhammad b. abdul wahab ni..dia seorng ulama dri najd yg berusha memerngi perbuatn syirik yg berlaku di zaman dia dn menegakkn tauhid yg murni yg blndaskn nas alquran dn sunnah...dia bnyk merujuk kpd kitab ibn taimiyh, sapa kata ibn taimyh tu mujassimah dn sbgnya...tk penah dgar ustz wahabi kta Allah duduk besila..malah apa pendpat salaf itulah pandngn depa tdak tokoh tambh walau satu perkataan..

    Kta yg mengaku brmazhab syafie pn tak 100% ikut yg imam syafie ajaq..kta sbenarnya bkn taklid kat imam syafie pn.. taklid kat guru kta tak tau mai mana..

    kta dngr la ckp org boleh d percayai jgn kutip ikut dan..kta ambik dari org yg benci depa.. alhmdlillah saya dngr dn jumpa bnyk ulama wahabi ni salah srng depa dato dr asri, bkn setkat tengk kot jauh ja penah sembng, mkn sekali dn ikuti kuliah dari thn 2002 lgi..sy dapati diani ilmu banyk dn pnglaman pn byk..dn tk penah dngq dia dok maki hamun org dlm kuliah melainkn ilmu yg disampaikn mcm air yg mengalir..dn ramai lg tokh wahabi yg sy kenai tdak sorng pn ambik kesmpatan dlm kuliah ats ursan peribadi..depa ikhlas sampai ilmu kat umat..

    memang tak nafi kelemahan yg ada..segi akhlak..tapi bkn dari glongn ilmuan sebaliknya pengikut yg bru nk mengenal sunnah dn sbgainya..yg kdang2 berlebih2an dlm pakaian simpn jngut yg berlebi2an, isbal..depa dok dngn kelompok depa sj tk bergaul dgn orng lain..itu maslh pengikut...

    wallahualam..

    ReplyDelete
  110. Salam Tn/Pn sekalian...

    Pandangan saya, pasai pa harini kita mudah sangat menghukum org sesat la...pekataan tu berat..membawa kpd fitnah pada tangapan org yg tak reti agama..dan membawa padah di akhirat kpd org yg menyesatkn..tak takut ka akhirat yg pasti dan pasti kta akan disoal disana? walaupn pendirian kta tak sama dgn org lain, jgn guna lapangn ini untuk melampiaskn nafsu shahwat kta. kita kaji dulu siapa wahabi tu, dri mana datangnya nama wahabi ni..apa pengangan manhaj depa...apa pengangn aqidah depa, adakh terkeluar dri aqidah ahlussunnah wljmaah.. dn sbgnya...

    Harini semua org islam pi buat hj di makkah, sampai disana depa berubah jadi wahabi..sentuh tngan laki pompuan tak pa, solat subuh tak baca qunut takpa..dn sbgnya..tapi bila balik mai malysia hukum org sesat buh nama wahabi la..

    Klu kta nak kenal Muhammad b. abdul wahab ni..dia seorng ulama dri najd yg berusha memerngi perbuatn syirik yg berlaku di zaman dia dn menegakkn tauhid yg murni yg blndaskn nas alquran dn sunnah...dia bnyk merujuk kpd kitab ibn taimiyh, sapa kata ibn taimyh tu mujassimah dn sbgnya...tk penah dgar ustz wahabi kta Allah duduk besila..malah apa pendpat salaf itulah pandngn depa tdak tokoh tambh walau satu perkataan..

    Kta yg mengaku brmazhab syafie pn tak 100% ikut yg imam syafie ajaq..kta sbenarnya bkn taklid kat imam syafie pn.. taklid kat guru kta tak tau mai mana..

    kta dngr la ckp org boleh d percayai jgn kutip ikut dan..kta ambik dari org yg benci depa.. alhmdlillah saya dngr dn jumpa bnyk ulama wahabi ni salah srng depa dato dr asri, bkn setkat tengk kot jauh ja penah sembng, mkn sekali dn ikuti kuliah dari thn 2002 lgi..sy dapati diani ilmu banyk dn pnglaman pn byk..dn tk penah dngq dia dok maki hamun org dlm kuliah melainkn ilmu yg disampaikn mcm air yg mengalir..dn ramai lg tokh wahabi yg sy kenai tdak sorng pn ambik kesmpatan dlm kuliah ats ursan peribadi..depa ikhlas sampai ilmu kat umat..

    memang tak nafi kelemahan yg ada..segi akhlak..tapi bkn dari glongn ilmuan sebaliknya pengikut yg bru nk mengenal sunnah dn sbgainya..yg kdang2 berlebih2an dlm pakaian simpn jngut yg berlebi2an, isbal..depa dok dngn kelompok depa sj tk bergaul dgn orng lain..itu maslh pengikut...

    wallahualam..

    ReplyDelete
  111. BID'AH SESAT!...Betul ke? Kajilah dahulu sebelum berkata-kata..
    Sesungguhnya benarlah apa yang pernah diungkapkan oleh ahli hikmah bahawa penawar boleh menjadi racun jika di salah gunakan atau jatuh ke tangan orang yang tidak ahli dalam menggunakannya .Demikian lah haknya apa yang berlaku pada hadith yang menyeru berpegang dengan Sunnah dan menjauhkan Bid'ah .Pada hakikatnya bertujuan memelihara kemurniaan ajaran islam dan mengukuhkan persaudaraan dan perpaduan umat islam .Namun terdapat pihak yang menggunakannya untuk membid'ahkan amalan sebahagian besar umat islam yang sebahagiannya merupakan pendapat Jumhur Ulama dan yang lainnya adalah masalah KHILAFIAH di kalangan para Fuqaha'.Keadaan ini telah menimbulkan ketegangan dan Fitnah di kalangan masyarakat islam di mana sahaja penyakit ini mereka .
    Maka dengan ini ,jika anda ingin tahu lebih lanjut apa itu Bid'ah samada Bid'ah hasanah (yang dibenarkan ) atau Bid'ah sesat ?
    Adakah anda sanggup tergolong dalam golongan seperti di rakam di dalam Al-quran dan dalam hadith :
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    49:11-""Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim."
    Sabda Nabi s.a.w:
    “Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
    maka mari kita ketahui melalui di pautan tersebut ...

    Penjelasan bid'ah dari kaca mata ASWJ MSO-D22

    Group Telegram MSO-D22 :

    https://telegram.me/joinchat/A13B-zvfBLfH_ED7j3tdDQ


    Channel Telegram MSO-D22 :

    https://telegram.me/bicaraASWJ

    ReplyDelete
  112. Salam..
    Bida'h dlm agama seperti yg di sebut difinisi bida'h dlm kitab Al i'tisom karangn imam Ashyatibi, jumhur ulama mengatakn inilh pandangn yg hampir dgn kebenaran..amalan atau perbuatan yg disandarkn kpd agama sperti perkara aqidah, ibadah dn seumpamanya yg tidak ada contoh dari salaf maka ia adalah sesat..banyak hadis2 sahih yg menjelaskn mengenai perkara ini disamping kalaamullah... melainkan perkara duniawi yg tidak ada dizaman salaf direka org sekarang itulh bida'h hasanah tidak menjadi masalh...

    Saya lebih suka memegang pandangn ini...jgn kta menyalahkn org yg berpandngn bertentangan degn kta..setiap orng yg mengucap 2kalimah syahadah adalh saudara seagama haram kta mencemoh memaki dn menyakitinya...waAllahua'lam

    ReplyDelete
  113. Puak2 syiah 2 beradik dgn yahudi satu pak lain mak dok senyum dengr org sunni dok berbalah...maki hamun sama sendiri...celah2 nilah depa ambik kesempatan...akhir skali kta yg rugi..

    ReplyDelete
  114. Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa'ala ali Sayyidina Muhammad

    ReplyDelete
  115. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  116. Jom pakat dengar

    https://www.youtube.com/watch?v=s8MiEA8fGmY

    ReplyDelete
  117. Aku tak sakit hati @ terasa pon dgn admin blog ni... tapi rasa nak tergelak je... setiap kali aku tengok dia komen bersungguh2... Terus jadi kelakar.. Admin xde stand lansung... ckp merepek2...tu yg kelakar... sbb bnyk dia ckp tak betol sokmo... Dia tulis 1 bukti, tp dia pon tak reti bahasa arab ni... Tuduh org tu kafir, takhris hadis pon xpndai... Dok cerita pasai sanad, dia xtahu ke org yg kena tuduh tu pon ada sanad... Nak tengok ke sanad tu admin? Kalau saya boleh buktikan sanad, admin sanggup tak tarik balik post ni..kalau tak sanggup baik tak payah la tunjuk.. buang masa saja...sekarang ni banyak keyboard warrior... belajar tak smpai mana pon.. sembang je lebih..

    ReplyDelete
  118. Aku tak sakit hati @ terasa pon dgn admin blog ni... tapi rasa nak tergelak je... setiap kali aku tengok dia komen bersungguh2... Terus jadi kelakar.. Admin xde stand lansung... ckp merepek2...tu yg kelakar... sbb bnyk dia ckp tak betol sokmo... Dia tulis 1 bukti, tp dia pon tak reti bahasa arab ni... Tuduh org tu kafir, takhris hadis pon xpndai... Dok cerita pasai sanad, dia xtahu ke org yg kena tuduh tu pon ada sanad... Nak tengok ke sanad tu admin? Kalau saya boleh buktikan sanad, admin sanggup tak tarik balik post ni..kalau tak sanggup baik tak payah la tunjuk.. buang masa saja...sekarang ni banyak keyboard warrior... belajar tak smpai mana pon.. sembang je lebih..

    ReplyDelete
  119. Page ni menjadi bekalan dosa yang berterusan, dosa melakukan ghibah dan juga fitnah . Semoga Allah melindungi kita semua dari menjadi muflis di akhirat. aamin

    ReplyDelete
  120. maklumat ini disiarkan pada 11 jun 2012, sehingga hari ini 25 April 2016 masih ada yang komen. Komen baik2 takpe la jugak. Ni kalau dah menyumpah seranah ni, baik rentikanla blog ni. Dah memang agenda wahabi tu untuk memecahbelahkan umat Islam. Jadi yang ASWJ ni tak perlu berakhlak sebagaimana akhlak wahabi. Tentang tetap tentang. Tapi menentang dengan cara berdepan. Kalau menetang dekat laman sosial ni boleh menimbulkan banyak mudaharat daripada manfaat. Ramai org awam boleh salah faham sbb tiadanya huaraian dan penjelasan lanjut. Contohnya kenapa perlu belajar sifat 20. Orang wahabi bukannya nak memahami, bahkan tolak terus, tapi orang awam yang baru nak berjinak-jinak dengan amal agama dikhuatiri terpengaruh dengan soalan puak2 wahabi.. aah kan kenape ek kena belajar sifat 20? nak tahu jawapan kena la gi ngaji. Sbb tu ilmu ni penerang kehidupan yang gelap. Takde ilmu maka gelaplah hidup. pegang taik disamakan dengan pegang coklat, sbb meraba dalam gelap. pastu berhujah pula di atas kegelapan tu. kalau bukak lampu kan setel masalah, eh taik rupanya. tak tahu ilmu yang mana satu yang betul? pergi lah belajar ADAB terlebih dahulu, baru boleh jumpa mana 1 ilmu yang betul, mana 1 guru yang betul. ni kalau adab pun tak nak belajar, tok guru sendiri pun sanggup dimakinya. Betul tak? Boleh kot stop dulu maklumat yang boleh menimbulkan pergaduhan sesama umat Islam ni. Buang masa je layan dorg kat lama sosial ni. Kalau betul nak menegakkan kebenaran, buat secara berdepan. Bertujuan bagi megelakkan salah faham pada orang awam. Tuan2 yang baca komen ni semua alim2 belaka, belajar kurang2 pun dh ada degree, ngaji pondok, jadi ustaz, phd lagi, kalau betul2 tuan sekalian rasa tuan2 lah yang paling betul, saya dengan rendah hatinya nak tanya pada tuan2 sekalian, adakah sesuai perbincangan yang melibatkan akidah ini dibincangkan di blog? Yang bergelar ustaz, yang belajar pondok, yang belajar dekat al-azhar sila jawab dengan ilmu yang anda ada, bukan dengan perasaan yang didorong oleh nafsu & syaitan. Bagi orang awam macam saya ni, kita tunggu je jawapan dan tindakan daripada dorg.

    #jangan kecam saya
    #saya pun nak kan kebenaran

    *tapi dengan cara yang betul!!!

    anda maki hamun di sini, sama lah anda seperti keyboard warrior di luar sana, bolej jadi keyboard warrior itu ialah ramasamy atau pun ah chong.

    ReplyDelete
  121. malaysia oh malaysia
    Ditinggalkan yg lama digantikan yg baru(pusaka ulamak kitab thurat)
    namanya dahulu megah berdiri
    Rakyat bersatu tidak berkelahi
    Fahamannya menjadi saksi
    Sifat dengki bangga diri harus ditepi
    Pulanglah kembali kepada ilahi
    supaya tiada berat utk kembali
    Saksilah ulmak melayu dahulu yg tinggi
    Namanya sudah saentero negeri
    adakah kita mewarisi pusaka yg ditinggari...




    ReplyDelete